שינה טובה
01 פבר, 2023

שוב שלחת הודעה מביכה מתוך שינה?

שוב שלחת הודעה מביכה מתוך שינה?

הליכה מתוך שינה היא תופעה ידועה ומוכרת. שליחת הודעות טקסט מתוך שינה – קצת פחות. אז אם אתם לא רוצים להתעורר בבוקר ולגלות בטלפון הנייד הודעות משונות שלא זכרתם ששלחתם, המשיכו לקרוא

יש סיכוי סביר שהאנשים בסביבתכם – ואולי אפילו אתם עצמכם – מדברים או ממלמלים מתוך שינה. מחצית מהילדים וכ-5% מהמבוגרים משתפים את היקום בצפונות לבם הרבה אחרי שנרדמו ופותחים מבלי משים צוהר של ממש אל תוך עולמם הפנימי. בעידן שבו אנחנו חיים, כשהחבר הקרוב ביותר של כולנו הוא הסמארטפון, אין זה פלא שלתופעה הזו מצטרפת הפרעת שינה דומה אך שונה ומפתיעה – שליחת הודעות מתוך שינה.

"גכגיר כקלרח בשמונה וחצי, מתאים?"

שליחת הודעות מתוך שינה היא תופעה במסגרתה אנשים מגיבים להודעות או שולחים הודעות מיוזמתם, כשהם ישנים לחלוטין. מרבית האנשים אינם זוכרים מה אירע בלילה ואינם מודעים לכך שהודעות כלשהן נשלחו. בדומה לדיבור מתוך שינה, מנעד ההודעות הנשלחות נע בין כאלה שהן קוהרנטיות וברורות ועד להודעות ביזאריות והזויות. התופעה במגמת התגברות. במחקר שנערך בקרב סטודנטים, 25% מהם דיווחו על התכתבויות ליליות לא מודעות.

פה לא פה לא פה פה

התנהגויות כאלה מתרחשות כתוצאה מרמות עוררות שונות של אזורים במוח בזמן נתון. אזורים פעילים יותר או פחות מייצרים התנהגויות ברמת מודעות חלקית, כמו גם התנהגויות שאינן תואמות את המצב הפיזיולוגי. למשל, כאשר האזור במוח האחראי על תנועה וקואורדינציה פעיל, בעוד שהאזורים האחראיים על היגיון וזיכרון כבויים – עלול להיווצר מצב ביניים של עוררות חלקית או תודעה חלקית. מצב כזה יאפשר ביצוע פעולות, לרוב כאלה המוכרות לנו, מבלי שנתעורר או נהיה מודעים למעשינו.

במרבית המקרים, הודעה מתוך שינה נכתבת ונשלחת כתגובה להודעה שנתקבלה. אם בזמן ערות התגובה האוטומטית שלנו להתראה על הודעה (צלצול, רטט או אור) תהיה שליחת יד לטלפון, קריאת ההודעה ותגובה לה – כך גם עלול לקרות בשינה. כמו הכלבים של פבלוב, צלצול הטלפון גורם לנו לחפש את הטלפון, ללחוץ עליו ולהתחיל להקליד, אך ככל הנראה במיומנות פחותה מאשר בשעות היום. ההודעות הנשלחות עלולות להיות חסרות הגיון, מלאות השלמות אוטומטיות ותיקוני טקסט מערכתיים, ויכולות להיות קשורות, או לחלוטין לא קשורות לתוכן ההודעה המקורית.

למה זה קורה?

הגורמים לתופעה מגוונים, ונראה שרבים מהם נסובים סביב שינה קטועה. סטרס, למשל, מהווה טריגר נפוץ, כמו גם עומס ולחץ יומיומיים. המוח לא מצליח להיכבות בלילה וממשיך לכוון את הגוף לפעילויות שגרתיות נפוצות, ביניהן שליחת הודעות. שינה קטועה יכולה להיגרם בין השאר כתוצאה ממחלות חום, תרופות (בעיקר אלה המרדימות נוטות להשפיע על הזיכרון ועל המודעות) וצריכת אלכוהול או סמים.

גם עייפות יתר כרונית מגבירה את הסיכון. ואפילו הגנטיקה משחקת תפקיד משמעותי – מסתבר שכאשר ההורים סובלים מכך, יש סיכוי גדול יותר שגם ילדיהם יסבלו מתופעות דומות.

אז מה עושים?

הדרך הטובה ביותר למנוע התכתבויות לא רצוניות באמצע הלילה היא כמובן זו שמאלצת אותנו לשנות הרגלים ישנים: להרחיק את מכשיר הטלפון מאיתנו, להוציאו מתוך חדר השינה, לכבות אותו או לנעול אותו בסיסמה מורכבת. ככל שהגישה לטלפון קשה יותר, כך הסיכוי שיהיה אפשר לממש את רצף הפעולות הנדרש כדי להפעיל אותו מתוך שינה – קטן. המלצה נוספת היא להשתיק את הטלפון ולשים אותו על מצב טיסה, ובכך להימנע מהתרעות מעוררות.

כמו כן, מומלץ להקפיד על שינה איכותית ומספקת. כאשר השינה קטועה, הסיכוי לשונות גבוהה ברמות הפעילות של אזורים שונים במוח עולה, ועימו הסיכון לשינה פעילה מהרצוי. אורח חיים בריא שכולל פעילות גופנית יומיומית, ותזונה מזינה, צמצום צריכת קפאין, הפחתת לחץ מחיי היומיום עשוי להביא לשיפור. כך גם לגבי הקפדה על היגיינת שינה טובה: שעות שינה מסודרות, טקס שינה קבוע, טמפרטורת חדר קרירה וחושך ושקט מוחלטים, יסייעו גם הם להשיג שינה טובה נטולת הודעות לא רצויות בלילות.



עוד בנושא