הורים
24 אפר, 2023

לישון כמו גדול – מה עושים כדי שהילד ילמד להירדם לבד?

לישון כמו גדול – מה עושים כדי שהילד ילמד להירדם לבד?

יום העצמאות השנה הזכיר לנו שגם לקטנטנים שלנו יש רגע מיוחד של עצמאות – הרגע בו הם מתחילים להירדם לבד, בכוחות עצמם. כמו גדולים. איך לעזור להם לעשות את המעבר הזה בצורה קלה ונעימה? כל הטיפים כאן

"אמא, אני צמא!", "אני חייבת לשירותים", "אבא, עוד סיפור אחד ודי" – לפעמים הקונספט של להירדם לבד לא פשוט לילדים שלנו. היכולת להירדם באופן עצמאי היא אחת המיומנויות החשובות שכל ילד וילדה צריכים ללמוד, אבל לא מעט הורים מתקשים בהעברת השיעור החשוב הזה.

למה חשוב להירדם לבד? במהלך השינה מתרחשים תהליכים מוחיים חשובים מאוד להתפתחות של תינוקות וילדים. שינה רצופה תורמת לגדילה, לריפוי הגוף, להתפתחות הנפש ולשיפור הזיכרון והמוטוריקה. כאשר ילד לומד להירדם לבד, הוא יידע גם להרדים את עצמו שוב ביקיצות במהלך זמן השינה, ולכן רציפות ואיכות השינה שלו יהיו טובות יותר.
מעבר לכך, יש חשיבות רבה ליכולת של הילד להיות לבד "עם עצמו", להכיל את עצמו ואת גופו באופן רגוע ועצמאי, גם במעבר המורכב לעיתים מעירות לשינה.

איך תעזרו לילד שלכם להירדם באופן עצמאי? הנה כמה טיפים שכדאי לכם להכיר:

אפשרו לו לחוות עצמאות

זמנו לילד אפשרויות לשחק לבדו בחדרו ובסביבת המיטה, גם במהלך היום. ההרגל להיות עם עצמו והשהייה במרחב לבדו בנעימות ובביטחון, יכינו אותו להיפרדות העתידית לקראת שעת השינה.

שיחת הכנה

פעמים רבות, שיחה בגובה העיניים יכולה לחולל פלאים. הסבירו לילדכם את שלבי ההליכה לשינה, תארו לו שלב אחרי שלב (נאכל ארוחת ערב, אחר-כך נעשה אמבטיה עם המשחקים שאתה אוהב, נלבש פיג'מה…) ועודדו אותו לקראת המעבר לשלב עצמאי יותר. הראו לו שאתם מאמינים בו ובטוחים שיצליח.

הקפידו על כללי הטקס

הקפידו לקיים טקס שינה קבוע, בהתאמה לגיל הילד. לכל משפחה יש את טקסי השינה שלה – זאת יכולה להיות אמבטיה חמימה, הקראת סיפור, האזנה למוזיקה שקטה, שיחה פתוחה ורגועה או כל דבר שעוזר להירגע. ברגע שהילד במיטה, יש להימנע מפעילויות מעוררות.

דאגו לסביבה מתאימה

ודאו שסביבת השינה של הילד תורמת לשינה. השאירו מחוץ אל חדר השינה את כל סוגי המסכים (כן, זה כולל גם את הטלפון הנייד שלכם…) ודאגו שהחדר שקט ומוחשך במידה המתאימה. אם הילד שלכם רגיש לרעשים, אפשר לשקול להשתמש במכונת "רעש לבן" שתעזור לו להירדם. מנורת לילה וחפץ מעבר אהוב יכולים להעניק תחושת ביטחון ונוחות. חשוב לבדוק שהמיטה של הילד נוחה עבורו ותומכת בו במהלך השינה, וכי המצעים נעימים לגופו.

השאירו את המתח בחוץ

חשוב מאוד שתגיעו לרגע ההיפרדות לקראת השינה כמה שיותר סבלניים ורגועים. אם יש צורך, אפשרו לילד לקום מהמיטה לפרק זמן מוגדר והזכירו לו בעדינות כשצריך לחזור למיטה. כעס וחוסר סבלנות ייקשו עליו להירגע ולהסכים לתהליך, וישאירו אתכם מותשים. גלו רגישות לקשיים והשתדלו לשמור על אורך רוח, גם אם אלה בדיוק אותם רגעים שאתם כל-כך רוצים לזרז.

לא הכול בבת אחת

אם ילדכם מתקשה להירדם באופן עצמאי ואתם נדרשים לשבת זמן רב לצדו, נסו להפחית בהדרגה את משך הזמן שאתם מבלים איתו לפני השינה. אם אתם נשארים לצידו בדרך כלל עד שהוא נרדם, נסו בהדרגה לצאת מהחדר מעט לפני שהוא נרדם, עד שירגיש נוח להירדם בעצמו. אם גם זה קשה, התרחקו מהמיטה ושבו על כיסא מעט מרוחק מהמיטה. בכל מקרה, אל תתנו לילד הרגשה שאתם מנסים "להיפטר" ממנו, או שאתם נעלמים. העבירו לו את המסר שהוא בטוח ושאתם נמצאים בסביבה.

ואם בכל זאת זה לא עובד?

אם לאורך זמן הילד מראה קשיים וחוסר רצון או יכולת להירדם בעצמו, נסו להבין מה מקור הבעיה. אם הוא חסר שקט באופן קיצוני, מדבר על חרדות ופחדים משמעותיים או בוכה ללא הפסקה, כדאי לפנות להתייעצות מקצועית.

חשוב לדעת שברוב המקרים אפשר ורצוי ללמד את הילדים שלנו להירדם באופן עצמאי. עקביות היא המפתח להצלחת התהליך. עם הזמן והתרגול הילד ילמד להירדם בעצמו ויוכל ליהנות משנת לילה שלווה ובריאה. בזמן היקר שיתפנה לכם בכל ערב תוכלו לקבוע דייט זוגי, לקפל את ערמות הכביסה שהצטברו או פשוט… ללכת לישון מוקדם.

ליל מנוחה ובהצלחה!

כאשר ילד לומד להירדם לבד, הוא יידע להרדים את עצמו שוב ביקיצות במהלך השינה, ולכן רציפות ואיכות השינה שלו יהיו טובות יותר



עוד בנושא