שינה טובה
30 נוב, 2020

לא קצת הגזמנו? סימנים שמראים שאתם פשוט ישנים יותר מדי

תאמינו או לא, יש גם כזה דבר: היפרסומניה – תסמונת השינה הממושכת. ויש לזה השלכות.
יש גבול לכמה שצריך לישון

את האמת, לא לגמרי ברור מי יקרא את הכתבה הזו. הרוב הגדול של המבוגרים יביטו בכותרת, יגלגלו עיניים, יתגלגלו מצחוק, ו…יזילו דמעה של קנאה. לישון יותר מדי נשמע כקונספט זר ומוזר, משהו שפשוט לא נתפס כאפשרי במסגרת היומיום העמוס. עם זאת, מסתבר שכ-2% מהאוכלוסייה סובלים מהיפרסומניה (שינה ממושכת או עייפות חריגה בשעות היום), ישנים משמעותית מעל 7-9 השעות הליליות המומלצות למבוגרים על ידי ארגוני הבריאות, ותמיד עייפים.

כל השנים הללו הזהירו אותנו מהסכנות הבריאותיות הטמונות בחוסר שינה מתמשך, ועכשיו מסתבר שהסכנות של עודף שינה לא פחות מטרידות. עודף שינה מגביר את הסיכון לדיכאון, סוכרת, מחלות לב, שבץ מוחי, כאבים ודלקות, פגיעה בתפקודים המוחיים ועוד. לרוב הוא נגרם בעקבות מחלות הדורשות שעות מנוחה רבות יותר, או בעקבות פגיעה באיכות השינה, כך שהיא אינה מטעינה מחדש את הגוף כנדרש.

נשאלת השאלה – מהם הסימנים שאתם ישנים יותר מדי?

אתם מתעוררים עייפים

שנת לילה טובה אמורה להותיר אתכם רעננים וערנים. כשישנים יותר מדי, הנטייה היא להתעורר עם הרגשה 'מסמורטטת'. למעשה, רבים מתארים את התחושה כדומה לג'ט לג, רק בלי הבונוס של השדרה החמישית.

כואב לכם הראש

סביב הסיבות לכאבי הראש יש תיאוריות וספקולציות רבות. ישנם רופאים הטוענים כאבי הראש נגרמים בעקבות תנודות בנוירוטרנסמיטרים במהלך השינה. אחרים מוסיפים כי השעות הארוכות ללא שתייה או אוכל מביאים לשינויים ברמות הסוכר בדם, והשעות ללא קפאין לתסמיני גמילה, ועוד אחרים מציינים כי מנח הגוף בזמן שינה ממושכת גורם לכאבי גב וצוואר המקרינים על הראש. רבים מכירים את התופעה בתור "כאב ראש של סופ"ש", המופיע לאחר לילה של השלמת שעות שינה חסרות וחיוניות.

הסימנים שמראים שאתה לא ישן טוב\

או פשוט כואב לכם באופן כללי

רמת הדלקתיות בגוף נמדדת באמצעות תאי ציטוקין, המיוצרים על ידי מערכת החיסון במטרה לווסת את תגובת הגוף לדלקות. במחקר שהשווה רמות ציקוטין, נמצאו רמות מוגברות אצל אנשים שישנו פחות מחמש שעות בלילה או יותר מתשע שעות באופן קבוע. נראה כי רבים מההיפרסומנים סובלים מדלקת כרונית בגוף, תופעה הקשורה בסיכון מוגבר למגוון גדול של מחלות – מסוכרת ועד מחלות לב, סרטן, אסטמה ואלצהיימר.

תהליכי הזיכרון והחשיבה שלכם מעורפלים

אנשים שישנים יותר מדי מתקשים עם פעילות קוגניטיבית. הפגיעה משפיעה על יכולות התפיסה, הזיכרון וכן על תפקודי למידה, שפה, קשב וזריזות מחשבתית. כאשר נשאלו בנושא, אנשים תיארו תחושה כללית מעורפלת, קושי בחשיבה ובעיבוד סיטואציות וחוסר יכולת לזכור דברים פשוטים.

אתם עולים במשקל

גם עודף שינה וגם חוסר שינה קשורים שניהם בפגיעה מטבולית, בעלייה במשקל ובהגברת הסיכון לחלות בסוכרת. עבור אנשים עם נטייה מולדת להשמנת יתר, התופעה בולטת ומסוכנת באופן משמעותי.

אתם מדוכאים

לא לגמרי ברור אם אנשים מדוכאים ישנים יותר, או אם אנשים שישנים יותר מדי נעשים מדוכאים. מה שכן ידוע, זה שרבים מההיפרסומנים מראים תסמיני חרדה ודיכאון, נטייה לאובדנות ומדווחים על שימוש מוגבר בסמים או בתרופות. מנגד, כ-15% מהאנשים הסובלים מדיכאון ישנים יותר מדי שעות בלילה. תופעה זו נפוצה יותר בקרב נשים.

את מתקשה להיכנס להיריון

מחקרים מגלים כי נשים שישנות יותר מדי מתקשות יותר להיכנס להריון, בהשוואה לנשים שישנות את מספר השעות המומלץ. חוקרים משערים ששיבושים בשינה פוגעים בתפקוד השעון הביולוגי ובתהליך ייצור ההורמונים בגוף.

רבים מהסובלים מעודף שינה, חיים שנים ארוכות ללא אבחנה רפואית מדויקת. האבחון מורכב, במיוחד בשלבים מוקדמים, והסובלים חווים פרקי זמן ארוכים בהם הם מתקשים לעבוד או ללמוד בצורה יעילה, חשים חלשים וחסרי מוטיבציה. רבים גם מדווחים על פגיעה ממשית בחייהם החברתיים, ביכולות הרגשיות ובניהול מערכות יחסית משמעותיות. למי שסובל מתסמינים אופייניים מומלץ לנהל יומן שינה ובו רישום של שעות השינה וההרגשה הכללית בעקבותיהן, ולפנות לרופא לקבל הפניה לבדיקות דם ותפקוד.



עוד בנושא