שינה טובה
01 ינו, 2023

גלו: מה טיפוס השינה שלכם?

גלו: מה טיפוס השינה שלכם?

אחד נרדם בקלות בכל מקום, אחר מתהפך שעות במיטה. יש את אלה שתמיד עייפים, ואת ההם שמזנקים באושר מהמיטה בבקרים. לטיפוסי שינה שונים יש מאפיינים וצרכים ייחודיים. גלו איזה טיפוס שינה אתם וקבלו טיפ שינה ספציפי עבורכם

טיפוס שינה, או כרונוטיפ (כרונו – קשור בזמן, טיפ – טיפוס), הוא מושג המתייחס לנטייה הטבעית של אדם לישון בשעות מסוימות, ולתחושת הערות, הפרודוקטיביות, מידת העייפות במהלך היום, יכולת התפקוד בשעות שונות, יכולות ההירדמות ואיכות השינה בלילה. בנוסף, הכרונוטיפ עשוי להשפיע גם על היבטים פיזיולוגים כמו תיאבון, פעילות גופנית וטמפרטורת גוף.

חוקר השינה האמריקאי מייקל ברוס זיהה ארבעה טיפוסי שינה שונים, בעלי מאפיינים מובחנים וייחודיים. החלוקה הזו לכרונוטיפים מאפשרת לכל טיפוס שינה להכיר טוב יותר את הפעילות ההורמונלית שגופו מושפע ממנה במהלך היום ולייעל ולשפר את התפקוד היומיומי שלו על ידי הבנת צרכי הגוף והתאמת הרוטינה היומית. זיהוי הכרונוטיפ מאפשר לישון בשעות המתאימות ביותר, למשך פרק הזמן החיוני, לתכנן את הארוחות בצורה מיטבית, לייעל את העבודה ולמקד את תהליך קבלת ההחלטות לשעות בהן הריכוז בשיאו. להבדיל, כאשר ישנה התנגשות בין הכרונוטיפ לבין סדר היום, מקום העבודה/לימודים או הדרישות מהסביבה, הנטייה לכעס, חרדה ואף דיכאון, גוברת. כמו גם הנטייה לפתח הרגלים שליליים כגון אכילה לא מאוזנת, שימוש מוגבר במכשירים אלקטרוניים, מיעוט בפעילות גופנית וצריכה מוגברת של קפאין, טבק או אלכוהול.

מרבית האוכלוסייה משתייכת לאחת מארבעת קטגוריות הכרונוטיפים: אריות, דובים, זאבים או דולפינים.

אריות (כ- 15% מהאוכלוסייה)

האריות הם משכימי קום. בבקרים הם בשיא תפקודם: קשובים, מרוכזים ויצרניים. האריות מתעייפים בשעות אחר הצהריים המוקדמות ולעיתים יזדקקו לתנומת צהרים בשביל להמשיך את היום. אריות נוטים להיות שאפתניים ומצפוניים, ובעלי יכולות חשיבה אנליטיות. הם יוצרים רשימות מסודרות של  מטלות היום ועובדים לפיהן במתודיות מרשימה. בנוסף, הם חובבי ספורט ופעילות גופנית ומשקיעים בבריאות שלהם. האריות הם מנהיגים, כריזמטיים ואהובים, עם אופטימיות טבעית שמושכת אחריה אנשים. חיי הלילה שלהם לוקים בחסר ובערב הם מותשים, ונרדמים במהירות ובקלות.

טיפ לפרודוקטיביות: סיימו לעבוד בשעה מוקדמת, וצרו לעצמכם טקס הירגעות שיסייע להשתחרר ממטלות היום.

זאבים (כ- 15% מהאוכלוסייה)

הזאבים בלתי נסבלים בבקרים, ואם העולם היה מאפשר להם, הם היו מתעוררים רק בשעות הבוקר המאוחרות. פרצי האנרגיה שלהם הם בשעות הצהריים ושוב בשעות הערב והלילה, והם נרדמים רק אחרי שכל השאר כבר מזמן ישנים. הזאבים יצירתיים, אמנותיים ומלאי רעיונות. הם גם אימפולסיביים, אוהבים לקחת סיכונים, מופנמים ונוטים למצבי רוח.

טיפ לפרודוקטיביות: העדיפו משרות המאפשרות גמישות בשעות. את הפרויקטים שדורשים מכם יצירתיות השאירו לשעות הלילה.

דובים (כ-55% מהאוכלוסייה)

דובים אוהבים לישון, ישנים שעות רבות ושנתם עמוקה. עם זאת, הם תמיד עייפים, חיים בתחושה שלא ישנו מספיק ומתקשים להתעורר בבוקר. במהלך היום יש להם זרימה קבועה של אנרגיה מתונה, עם תפקוד אופטימלי בשעות הצהריים. שגרת החיים ה"נורמטיבית" של עבודה מ- 9:00-17:00, מושלמת עבור הדובים, הם יצרניים ועובדים נפלאים ויציבים. דובים נוטים להימנע מקונפליקטים, נאמנות מאד חשובה להם, ובדרך כלל הם חייכניים, שמחים ומוחצנים.

טיפ לפרודוקטיביות: שבצו פגישות חשובות בשעות הבוקר, והשתדלו לסיים את העבודה לפני שעות אחה"צ המאוחרות. הקפידו על שמונה שעות שינה בלילה לפחות.

דולפינים (כ- 10% מהאוכלוסייה)

כמו הדולפין בטבע, מוחם של ה״דולפינים״ לא כבה בשלמותו לעולם. הם מתעוררים תכופות במהלך הלילה ושנתם נוטה להיות טרופה ומשובשת, מלאה בחרדות ובדאגות, וגורמת לעייפות כרונית. הם אמנם מתקשים להתעורר, אך מרגע שקמו הם בתפקוד מלא, עם שיא ראשון של פרודוקטיביות לקראת אמצע הבוקר, ופרץ אנרגיה נוסף לקראת הערב. הדולפינים נוטים להירדם מאוחר ולהתעורר מוקדם. הם מאד אינטליגנטים עם נטיות פרפקציוניסטיות, מופנמים ומעט חרדתיים.

טיפ לפרודוקטיביות: הפסקות יזומות במהלך היום יסייעו להשקיט את המחשבות ולצבור אנרגיות מחודשות. אל תהססו לעצום עיניים ולנמנם במהלך היום.

מרבית האנשים ימצאו את עצמם בקלות באחד מהכרונטיפים המתוארים. אם אתם מתלבטים, ענו על השאלון של ד"ר ברוס לקביעת הכרונוטיפ.



עוד בנושא