שינה טובה
20 אוג, 2023

לא מצליחה להירדם: הפרעות שינה בקרב נשים

נגמר עוד יום עמוס ואת נכנסת עם בנזוגך למיטה הזוגית המפנקת שלכם. הוא- נרדם עוד בדרך לכרית אבל את לא מצליחה להירדם... מה גורם להפרעות שינה בקרב נשים? למה הגברים סובלים מזה פחות ואיך מטפלים בעניין? ריכזנו את כל מה שנשים חייבות לדעת על הפרעות שינה.
הפרעות שינה אצל נשים

כולנו מכירים את זה- תקופות לחוצות בעבודה שמדירות שינה מעינינו, התרגשות מאירוע גדול, מחשבות על אירועי היום, דאגות לילדים או סתם רעש מהשכנים שמפריעים לשינה הרצופה. אבל אם אתם מוצאים את עצמכם לא מצליחים להירדם באופן קבוע- לפחות 3 לילות בשבוע, אם כל לילה מתחיל בשעת ערב הגיונית אבל השינה מגיעה רק בשעות הקטנות של הלילה, אם כבר החלפתם מזרן למזרן איכותי וכריות שינה לטובות ביותר בשוק ועדיין- השינה שלכם טרופה, יש סיכוי שאתם מתמודדים עם הפרעות שינה.

בין המבוגרים הסובלים מנדודי שינה או לילות לא שקטים, אנחנו שומעים על הרבה יותר הפרעות שינה בקרב נשים.  לעובדה הזו יש כמה הסברים:

  1. המערכת ההורמונלית- הורמון המלטונין שתפקידו להשרות שינה מופרש בגילאים הצעירים בצורה מיטבית. זאת אחת הסיבות לעובדה כי בני נוער וילדים יכולים לישון שינה עמוקה וארוכה בלי להתעורר. אבל עם הגיל, ההפרשה של הורמון המלטונין (שמופרש בשעות החשיכה) בקרב נשים יורדת מטבעה ובנוסף לירידה הטבעית, אם במצבים בהם את לא מצליחה להירדם בלילה את מדליקה הטלוויזיה, שולפת את מסך הטלפון או מתיישבת מול המחשב, את מצמצמת אפילו יותר עוד את הפרשת ההורמון ומפרה את האיזון ההורמונלי.
  2. המחזור החודשי- נשים רבות מדווחות על קשיי שינה ועייפות מצטברת בימים שלקראת תחילת הווסת. אצל נשים הסובלות מתסמונת וסתית קשה יותר, הפרעות השינה יכולות להופיע ולהימשך גם שבועיים לפני תחילת הדימום.
  3. גיל המעבר- לקראת גיל המעבר חלה ירידה ברמות האסטרוגן בגוף ונשים רבות סובלות מגלי חום, הזעה, נחירות, לחץ מוגבר על שלפוחית השתן והפרעות נשימה, כל אלה עשויים להיות גם הם אלמנטים המובילים להפרעות שינה בקרב נשים.
  1. הריונות- החודשים הראשונים של ההיריון בהם המערכת ההורמונלית משתוללת והגוף עובר שינויים רבים, מלווים בעייפות מרובה. בשלבים הבאים של ההיריון יש לחץ על הסרעפת, לחץ על שלפוחית השתן ואי נוחות כללית המפריעה לשינה הרצופה.
  2. מצבי סטרס מרובים- ההורות מביאה איתה לא מעט סיבות להפרעות שינה: עולל שמתעורר לינוק\ לאכול במהלך הלילה, דאגות, לחץ, מחשבות, חוסר איזון הורמונלי שמגיע עם ההנקה ועוד.

אז מה כדאי לעשות כדי לישון טוב יותר?

  1. לישון בזמן! נסו להיכנס למיטה כמה שיותר קרוב לשעה 22:00 והגדילו את הסיכוי לשינה הנמשכת בין 7-9 שעות
  2. הימנעו ממסכים- אפשרו לרמות המלטונין לעלות, לרמות הקורטיזול לרדת ולגוף להיכנס למצב של רוגע.
  3. השקיעי במצע טוב לשינה- בחרי במיטה זוגית טובה ובמזרן איכותי שיבטיחו תמיכה בכל חלקי הגוף ויסייעו לשינה איכותית ובריאה יותר
  4. קחי נשימה- רגע לפני השינה נסי לקחת כמה נשימות עמוקות, הרגיעי את מערכת העצבים, הפחיתי קורטיזול והיכנסי לשינה טובה.
  5. קחי תוסף מגנזיום- המגנזיום הוא מינרל שעוזר בין היתר גם לשיפור איכות השינה. קחי תוסף מגנזיום לפני השינה ותיהני משינה רגועה יותר.


עוד בנושא