שינה טובה
10 ספט, 2023

תופעת השיתוק שינה- התסמינים, הסיבות והדרכים למנוע

העיניים נפקחות, אתם מרגישים במצב ערות מוחלט, אבל הגוף לא מגיב ומלבד העיניים אין לכם את היכולת להזיז אף אחד מהאיברים. זה מרגיש כמו נצח אבל בדרך כלל חולף אחרי כמה שניות או דקות וזה נקרא "שיתוק שינה". מהן הסיבות לשיתוק שינה? מהם התסמינים ואיך למנוע את התופעה? כל התשובות לפניכם.
שיתוק שינה

בואו נעשה סדר- בכל לילה בזמן שאנחנו חולמים, כדי שלא נזוז, נקום ונפעל לפי החלומות שלנו, המוח מכניס את הגוף לשיתוק שינה- הוא מפריש חומרים המעכבים את פעילות העצבים ומביאים את השרירים למצב רפוי לחלוטין. כשאנחנו מתעוררים, השיתוק מפסיק ואנחנו יכולים שוב להזיז את שרירי הגוף.
הבעיה מתחילה במצבים בהם אנחנו מתעוררים והשרירים עוד משותקים.

איך זה מרגיש?

התסמינים לשיתוק שינה מתחילים באובדן השליטה בשרירים- אברי הגוף פשוט לא נשמעים להוראות המוח והתחושה הכללית היא של שיתוק מוחלט. לזה לעתים מתלווים קשיי נשימה, תחושת חנק או כבדות על בית החזה, הזיות שלפי סיפורים ומחקרים בדרך כלל מפחידות וקיצוניות במיוחד (דמות בחדר, מפלצות, נחשים ועוד) וכנראה נובעות ממצב של סטרס וחרדה.

כמה זמן נמשך שיתוק שינה?

זה מאוד משתנה. התופעה יכולה להימשך בין כמה שניות ל-20 דקות ולרוב עומד על הממוצע של 6 דקות. זה אמנם לא פשוט להימצא במצב של שיתוק וחרדה למשך דקות ארוכות, אבל חשוב לזכור- זה חולף! בשלב מסוים המוח "מתעשת" ומחזיר את השרירים לתפקוד.

האם זה מסוכן?

מעבר לחוויה הקשה, רבים תוהים האם שיתוק שינה מסוכן לגוף או למוח. המחקרים מראים שאחד מתוך כל 4 אנשים חווה לפחות פעם אחת בחיים מצב של שיתוק שינה. לרוב המוחלט של האנשים לא קיימת כל סכנה, ולא נגרמת פגיעה פיזית בגוף. יחד עם זאת, מי שמתמודדים עם אירועים חוזרים ונשנים של שיתוק שינה עשויים להרגיש שהם מוטרדים רגשית ולסבול מהפרעות ופגיעות משמעותיות באיכות השינה.

למה זה קורה?

הסיבות לשיתוק שינה לא לגמרי ברורות, אבל מחקרים מראים שמצבים של יתר לחץ דם, תקופות של סטרס, מתח ודיכאון עשויים להשפיע ולהוביל לשיתוק שינה. גם שתיית אלכוהול או קפאין בצמוד לשעת השינה יכולה להוביל למעברים משובשים בין מצבי השינה לערות.
אבל הגורם השכיח והמשמעותי ביותר הוא חוסר שינה ואיכות השינה. מחסור בשעות שינה, נדודי שינה, דום נשימה בשינה ותנאי שינה לא מיטביים מביאים לשינה לא איכותית ומעלים את הסיכוי והסיכון לשיתוק שינה ולהפרעות שינה אחרות.

איך למנוע שיתוק שינה?

מתברר שנעשה חיבור בין שינה על הגב לבין התופעה, כך שעצה ראשונה לסובלים משיתוק שינה היא לשנות את תנוחת השינה ולהימנע משינה על הגב. יתר הטיפים סובבים בעיקרם סביב פעולות שישפרו את איכות השינה:



עוד בנושא