עיצוב
22 ינו, 2024

צמחים בחדר השינה – זה טוב או רע?

לכבוד ט"ו בשבט יצאנו לבדוק הכול על גידול צמחים בחדר השינה. כן או לא, מה מומלץ, מה אומרים המומחים, ואפילו כמה הצעות לצמחים שכדאי לשים בתה לפני השינה. חג שמח!
צמחים לחדר שינה

אלה מאיתנו שזוכרים את שיעורי ביולוגיה בבית הספר, יודעים לדקלם את העובדה שבשעות החשיכה, הצמחים מבצעים פעולה הפוכה לפוטוסינתזה – הם צורכים את החמצן בסביבתם ופולטים פחמן דו-חמצני.

התהליך הזה, שנקרא נשימה תאית, הוא הסיבה למיתוס שהתפתח לאורך השנים וקבע שהכנסת צמחים לחדר השינה מסכנת את הבריאות שלנו, כי הצמחים 'מתחרים' איתנו על החמצן הנקי שבחדר.

ובכן, המיתוס הזה פשוט לא נכון. כמות החמצן שהצמח קולט, והפחמן הדו-חמצני שהוא פולט, הן נמוכות מאוד, ולא פוגעות בכמות החמצן הנחוצה לנו לנשימה. כשחושבים על זה, אדם נוסף בחדר, או אפילו הכלב או החתול שלכם, גוזלים הרבה יותר חמצן מהעציץ, ועדיין די בטוח שלא שקלתם להוציא אותם מהחדר בגלל זה…

למעשה, כמות החמצן שהצמחים פולטים לחדר במהלך היום, גבוהה בהרבה מכמות הפחמן הדו-חמצני שהם פולטים בלילה. מינים מסוימים אף פועלים כמו מטהרי אוויר. הם יכולים לעזור לכם לטהר רעלנים שונים, ולשפר את איכות האוויר שאתם נושמים בחדר.

סיבות טובות להכניס צמחים לחדר השינה 

מלבד איכות האוויר, יש עוד כמה סיבות להכניס צמחייה ירוקה לחדר השינה:

  1. ויסות לחות: צמחים מייצרים לחות בסביבה שלהם בתהליך שנקרא טרנספירציה. הם יכולים להגביר את הלחות בחדרים יבשים, ובכך לשפר את איכות השינה שלכם, ואפילו את מצב העור שלכם.
  2. הפחתת מתחים: הצבע הירוק ידוע בהשפעתו המרגיעה ומחקרים רבים מצאו כי הוא מסייע בהפחתת רמות מתח וחרדה.
  3. טאץ' עיצובי: צמחים תמיד היו תוספת עיצובית חשובה, שמצד אחד מכניסה תחושה של "בית" לחלל ומצד שני מחברת אותנו לטבע שבחוץ, גם כשאנחנו בדירה עירונית קטנה.

אילו צמחים הכי כדאי להכניס לחדר השינה? 

הנה כמה המלצות:

דברים לקחת בחשבון 

השתכנעתם והחלטתם להכניס צמחים לחדר השינה? הנה כמה שאלות שבכל זאת כדאי שתשאלו את עצמכם:

האם יש לכם נטייה לאלרגיות? 

אנשים מסוימים עלולים להיות אלרגיים לצמחים מסוימים, לאבקנים או לעובש שעלול להתפתח באדמה. זה יכול להוביל לתגובות אלרגיות, בעיות נשימה או החמרה בתסמיני אסטמה, במיוחד בסביבת חדר שינה שבה אנחנו מבלים לא מעט שעות ביממה.

האם אתם מוכנים להתחייב?

צמחים דורשים טיפול קבוע, כולל השקיה, גיזום ודישון מדי פעם, וכדאי לדעת את זה מראש אם אתם נוסעים הרבה לחו"ל, או לא יכולים לטפל בצמחים בצורה עקבית מסיבה אחרת.

האם יש לכם מספיק מרחב? 

אם חדר השינה שלכם קטן, הסתפקו בכמות קטנה של עציצים בחדר או שתוותרו עליהם בכלל. חלק מהצמחים נוטים לגדול ולהתפרס ויכולים בסופו של דבר לגרום לכם להרגיש צפיפות ולהוסיף לבלגן.

האם יש לכם חיית מחמד?

אם חיית המחמד שלכם היא אורחת קבועה בחדר השינה, חשוב לדעת שיש צמחים שיכולים להיות רעילים עבורה בבליעה וכדאי ללמוד על הצמחים לפני שאתם מכניסים אותם לחדר.



עוד בנושא