שינה טובה
01 אפר, 2024

ליל שימורים: 10 המכות שמונעות מאיתנו לישון בלילה

לא דם, לא צפרדע ולא כינים: לקראת חג הפסח בדקנו מהן 10 המכות שגורמות לשינה לפסוח עלינו בלילה, ואילו פתרונות יובילו אותנו בבטחה לארץ החלומות המובטחת
המכות שמונעות מאיתנו לישון בלילה

הגדת פסח היא סיפור מלא אקשן של רעים נגד טובים, יציאת מצרים נכספת ו-10 מכות יצירתיות ומרתיעות במיוחד. אבל לא צריך ללכת אלפי שנים אחורה. גם היום אנחנו מתמודדים עם "מכות" מודרניות שמדירות שינה מעינינו:

מכת הנחירות מהגיהינום

נחירות הן מכה שלא כתובה בתנ"ך עבור מי שנאלץ לשמוע אותן, אבל היא עלולה להיות מסוכנת לאדם הנוחר. זהו מצב שמעיד על חסימה של מעבר האוויר בקנה הנשימה, העלול להביא אפילו לדום נשימה.

מה עושים? יש היום מגוון רב של פתרונות – מקליפסים מיוחדים לאף, דרך מכשיר CPAP שמכניס אוויר לקנה הנשימה ועד לניתוחים. מצאו את הפתרון שלכם כדי שלא תמצאו את עצמכם ישנים בחדרים נפרדים.

מכת הפרטנר המשתלט

בין אם מדובר בפעוט שישן אתכם ולא מפסיק לזוז, או בבן או בת זוג שמעדיפים לישון באלכסון, אתם עלולים למצוא את עצמכם נדחקים לקצה המיטה עם חצי רגל בחוץ. ההשתלטות יכולה להתבטא גם ב'גניבת' השמיכה, כך שאתם קמים קופאים מקור ורק אז מגלים למה.

מה עושים? עברו לשתי שמיכות יחיד במקום שמיכה אחת משותפת. זה פחות רומנטי אבל מאוד יעיל. את ההשתלטות על שטח המזרון אפשר לפתור על ידי יצירת 'גבול' מלאכותי באמצעות כרית גדולה ביניכם, כך שהפרטנר שלכם יבין מתי הוא חוצה את הקו. לתינוקות ולפעוטות ישנה מיטה קטנה שמתחברת אל מיטה זוגית וכך שומרת אתכם קרובים, בטוחים ונינוחים.

מכת המזרון הלא נכון

בין אם הוא קשה מדי או רך מדי בשבילכם, מזרון לא נוח יכול לגרום לכאבים בגב ולהפריע לשינה.

מה עושים? אם אתם עומדים לקנות מזרון חדש, כדאי שתיגשו פיזית לחנות ותבחנו מה מתאים לכם יותר, כי מדובר בהעדפה מאוד אישית. אם יש לכם כבר מזרון והוא גורם לכם לנדודי שינה, אפשר לרכוש "טופר" – שכבה עליונה שמניחים מעל המזרון הקיים, שמותאמת לכם ותשפר משמעותית את הלילה.

מכת נדודי שינה

עשיתם דמיון מודרך, נשמתם נשימות עמוקות ואפילו ספרתם כבר 1,000 כבשים – יש לילות שהשינה פשוט מסרבת לנחות עליכם.

מה עושים? הקפידו על שגרת ערב קבועה שתכניס את הגוף ואת המוח שלכם ל"מצב רוח" נינוח, רגוע ושקט. אכלו ארוחת ערב קלה בשעה קבועה, החשיכו מעט את הבית, עשו מקלחת חמה ותנו לעצמכם לשקוע לאווירה המתאימה.

מכת ה"טיולים" לשירותים

אתם מתאפקים עד שאתם כבר לא יכולים יותר, או שזה אפילו נכנס לכם לחלום – כששלפוחית השתן שלכם מלאה ואתם מוצאים את עצמכם הולכים כמה פעמים בלילה לשירותים, זה עלול לפגוע במחזור השינה התקין שלכם, ולהותיר אתכם עייפים ועצבניים בבוקר.

מה עושים? הפחיתו את צריכת הנוזלים לפני שאתם הולכים לישון והימנעו משתיית משקאות ממריצים כמו אלכוהול או קפאין. רגע לפני שאתם נכנסים לישון, קפצו לשירותים כדי שהלילה שלכם יהיה יותר שקט.

מכת החרדות שלא עוזבות

גם כשהכול סביבכם שליו ורגוע, זה לא מבטיח לכם שקט בתוך הראש. דווקא כשאתם מנסים להירגע ולישון עלולים לצוץ כל הדאגות, הפחדים והחרדות ולהדיר שינה מעיניכם.

מה עושים? יש המון טכניקות שמאפשרות להרגיע את הגוף והמוח, וכדאי להתנסות באחדות מהן ולבחור את היעילה ביותר עבורכם – נסו טכניקות של נשימה, מדיטציה, יוגה או דמיון מודרך לפני השינה. אפשרות נוספת היא לכתוב יומן ולפרוק את המחשבות על דף. לפעמים זה יספיק כדי להוציא אותן מהראש.

מכת הרעשים המתישים

לא תמיד הסביבה שבה אנחנו נמצאים מתאימה את עצמה לרצון שלנו לסגור את היום וללכת לישון. יכול להיות שיש לכם מתבגרים שחיים בשעות הפוכות, או שהשכנים שלכם מאוד אוהבים ערבי קריוקי, כך או כך הרעש הזה לא מאפשר לכם לעצום עין.

מה עושים? אפשר לבקש בנימוס להוריד את הווליום אבל יותר פשוט להשקיע באטמי אוזניים איכותיים, שיאפשרו לכם לאטום את העולם שבחוץ. אפשר גם להיעזר באפליקציות שמשמיעות "רעש לבן", או צלילים מרגיעים שיינתקו אתכם מהסביבה.

מכת מזג האוויר

חדר שאינו מאוורר היטב או שהטמפרטורה בו גבוהה מדי יכול לגרום ללילות מעיקים ונוטפי זיעה, בעוד שחדר קר מדי יכול להקשות על ההירדמות ולגרום לכם להתעורר במהלך הלילה.

מה עושים? ודאו שחדר השינה שלכם מאוורר היטב ושהטמפרטורה בו נעה בין 18 ל-22 מעלות צלזיוס, שהיא הטווח האידיאלי לשינה. שקלו להשתמש במזגן, מאוורר או חימום בהתאם לצורך, ולהתאים את סוג השמיכה שבה אתם משתמשים לטמפרטורה בחדר.

מכת המסך הכחול

השימוש בטלפונים חכמים, טאבלטים, מחשבים וטלוויזיות לפני השינה יכול להפריע להליך התקין של הפרשת המלטונין – ההורמון האחראי על תהליך השינה, בגלל האור הכחול הנפלט מהמסכים.

מה עושים? השאירו את המסכים מחוץ לחדר השינה. אם אתם לא מספיק אמיצים לעשות זאת, נסו להגביל את השימוש במכשירים אלה לפחות לשעה לפני השינה. קראו במקום זה ספר מודפס או מגזין ששמרתם לעצמכם לרגע פנוי, ואפשר אפילו לדבר עם בן או בת הזוג.

מכת התכנונים

לפעמים עומס החיים ואינסוף המשימות שמחכות לנו ביום הבא יכולים ממש להדאיג ולהלחיץ אותנו, ובכך מפריעים לנו להירדם.

מה עושים? הכינו מראש רשימת מטלות מפורטת ליום המחר, כדי שתוכלו לשחרר את המחשבות האלו מהראש. הסדר הפרקטי הזה יכול הרבה פעמים לסדר לנו גם את המוח, להרגיע אותו ולאפשר לנו לשקוע בשינה רגועה.



עוד בנושא