הורים
26 יול, 2018

שובב או ביישן? כך תעצבו חדר שמתאים לצרכים של הילד שלכם

יצירה, משחקי דמיון, מנוחה ואפילו לימודים – חדר ילדים אמור להתאים למגוון צרכים משתנים. הנה 10 טיפים שיעזרו לכם לתכנן ולעצב נכון חדר ילדים.
איך מעצבים נכון חדר לילדים

במוקדם או במאוחר, יהפוך החדר האישי של הילד למוקד מרכזי בחייו והוא ישרת יותר ויותר צרכים משתנים בשגרת יומו. איך נעצב את חדר הילד באופן חכם? מעצבות הפנים אודיה נייר ויונית שטרן, מציעות 10 כיוונים שצריך להביא בחשבון:

גאוגרפיה
"חלקו את החדר לאזורים – אזור שינה, אזור משחק ויצירה ואזור מנוחה", מציעה נייר. "בכל אחד מהאזורים נדרשת התייחסות שונה: אזור השינה יהיה מרגיע ונעים ואזור היצירה יציע גירויים, כמו למשל בלוק ציור זמין ולוח לתליית היצירות". חשוב להבין שחלק מהאזורים יצטרכו לעבור שינוי ככל שהילד יגדל. כך למשל, כשמדובר בתינוק צריך אזור בחדר שאפשר לטפל בו. בהמשך, האזור הזה הופך למיותר וצריך להתאימו, למשל, למרחב משחק.

אחסון
"מילת המפתח בכל מה שקשור לחדרי ילדים היא אחסון", אומרת שטרן. "אנחנו חיים בתקופה של שפע ונהנים לקנות לילדינו משחקים ובגדים, לפעמים גם קצת יותר מדי. אחסון סגור יאפשר לנו לארגן את כל החפצים בצורה מסודרת, מבלי ליצור עומס חזותי". אפשר למשל להשתמש בחלק מארון הבגדים גם לאחסון משחקים. גם הארגז שמתחת למיטה יכול לאחסן לא מעט, אבל הוא פחות נוח לשימוש יומיומי. מנגד, אחסון פתוח יאפשר לילדים נגישות ועצמאות בבחירת המשחקים ולכן כדאי לנסות לשלב בין שיטות האחסון השונות. "בכל עונה כדאי לחדש ולהוציא מה שלא רלוונטי", ממליצה נייר, "מה שיאוחסן בחדר של הילד הוא מה שהילד צריך לשימוש יומיומי".

אבולוציה
תכנון חכם יאפשר שינויים דינמיים בריהוט בהתאם לגיל של הילד. צריך לתכנן מקום למיטה זוגית גדולה יותר שתוכנס לחדר כשהילד יגדל, ולהבין ששולחן הפעילות הקטן יצטרך לפנות את מקומו בהמשך לפינת כתיבה. המיקום בחדר לא חייב להשתנות, אבל חשוב שאפשר יהיה להתאימו לאביזרים ולריהוט שמשתדרגים.

נגישות
"חדר הילדים הוא קודם כל עבור הילדים", מזכירה שטרן. "דאגו לרהיטים שיתאימו למידותיהם. אם מדובר בשולחן כתיבה למשל, שימו לב שרגלי הילד צריכות להגיע לרצפה ב-90 מעלות. אם הילד הגיע לשלב עצמאי, כדאי שבגדים ומשחקים יהיו זמינים לו".

משחק ויצירה
"שמרו על 'רוח משחקית' בחדר, שתעודד את ילדכם לשחק במשחקי דמיון. זו הדרך הטובה ביותר ללמוד על העולם", אומרת שטרן. "אפשרו לו גם סביבה נוחה למשחקי קופסה, כמו שטיח עם פופים, או שולחן וכסאות נמוכים לפעילויות יצירה".

צבעים ניטרליים
נייר ממליצה לצבוע את הקירות בצבע עדין וניטרלי – לאו דווקא מגדרי. "חדר ילדים הוא חדר צבעוני מעצם תכולתו – צעצועים, בגדים ותמונות – ולא כדאי להעמיס יותר מדי".

תאורה
"חשוב להשקיע בגוף תאורה שייתן הרבה אור ויאפשר יצירה וקריאה", ממליצה נייר. "כדאי גם לדאוג למנורת לילה קטנה עם אור חם, שתיצור אווירה רגועה לפני השינה".

בלי להעמיס
כדי שנוכל להתאים את החדר לגיל הילד ולהתפתחותו, חשוב לשמור על חדר מרווח ולא עמוס. זה יאפשר גמישות ומרחב לשינויים בהמשך.

בטיחות
צריך להימנע מפינות חדות, ממגירות ומדלתות שיכולות להיסגר על האצבעות ושאר מלכודות. כך למשל, מיטת קומתיים גבוהה לא כדאי למקם בסמוך לחלון.

התאמה אישית
"הלקוח הוא בעצם הילד", מזכירה נייר. "לילד נמרץ נתכנן חדר בצבעים מרגיעים, עם כמה שיותר מרחב תנועה בטיחותי. אצל ילד חובב ספרים – הדגש יהיה על פינת קריאה נגישה ומרווחת".

שטרן מזכירה כי כשמדובר בביצוע עיצוב חדרי ילדים, הילד הוא זה שעומד במרכז, ולכן חשוב להבין מיהו הילד שלכם, מה הוא אוהב ולמה הוא זקוק. האם הוא ערני ושובב או ביישן ופסיבי? האם יש לו רגישויות מיוחדות שצריכות להילקח בחשבון? "התבוננו תחילה בילד, ורק אז התחילו לעצב", היא מסכמת.



עוד בנושא