הורים
30 אוג, 2018

הילד מפחד מהחושך? כך נעזור לו להתגבר

כיצד ניתן להקל על ילדים הפוחדים להירדם בלילה ומתי הפחד הופך לכזה הדורש התערבות חיצונית?
פחד מחושך אצל ילדים

תהליך ההירדמות שונה מילד לילד, ואצל חלקם הוא מלווה בפחדים המקשים עליהם ועל סביבתם הקרובה. פחד להיפרד מההורה, או אפילו פחד מהשינה עצמה, מתפתח פעמים רבות בהמשך לפחד מהחושך. פחד זה הוא חלק מתהליך ההתפתחות התקין בקרב ילדים רבים. כיצד ניתן להפיג את הפחד ומתי יש צורך בהתערבות חיצונית?

ממה הם מפחדים?

פחד מחושך מתפתח אצל ילדים רבים בסביבות גילאי 4-6, ונחלש אחר כך. בתקופה זו עולם הדמיון העשיר של הילדים מקשה עליהם להפריד בין מציאות לבדיה, וכך כל צללית יכולה להיות מפלצת, גנב או מכשפה. החושך הוא כר פורה להחייאת יצורים מפחידים ומייצר עבור ילדים רבים פחדים שונים.

איך פחד מחושך בא לידי ביטוי?

הפחד מפני החושך יכול לבוא לידי ביטוי בקושי להירדם, בהיצמדות להורה או לאחים והליכה אחריהם מחדר לחדר, ואף כהימנעות מכניסה לחדרים חשוכים גם בשעות היום. הוא יכול להפוך את תהליך ההירדמות לארוך ומתיש עבור כל הצדדים, ואף להוביל להתעוררויות מרובות של הילד במהלך הלילה.

מתי כדאי לפנות לייעוץ מקצועי?

כאשר פחד מחושך אצל ילדים מתמשך על פני תקופה ארוכה, ולמרות ניסיונות ההורים להקל על הילד אינו נחלש ומקשה עליו להירדם, או כאשר הפחד פוגע לאורך זמן בתפקוד של הילד במהלך שעות היום – מומלץ לפנות לעזרה חיצונית.

טיפים לשינה רגועה

  1. תנו לפחד צורה: עזרו לילד שלכם להביע את הפחד במילים. אל תניחו שאתם יודעים מה מפחיד אותו בחשיכה. דברו אתו על זה. נסו לגרום לו להסביר במילים שלו ממה הוא מפחד, מה הוא מרגיש והשתדלו לא להכניס לו מילים לפה. נסו לעזור לו באמצעים נוספים לבטא את הפחד – ציור, משחק, הצגה.
  2. יצרו מעטפת ביטחון: תנו לילד תחושה שהוא בטוח, שאתם תמיד אתו ושומרים עליו. דברו אתו על הפחדים שלו בטון רגוע, ועזרו לו להבין שהוא יכול להתמודד עם הפחד. תנו לילד תחושה שהפחד שלו מהחושך טבעי ונורמלי, אולי אפילו תספרו לו שגם אתם כילדים פחדתם מהחושך. אל תקטינו את התחושות שלו ואל תתנו לו תחושה שהפחד שלו טיפשי ושאין ממה לפחד: המפלצות שהילד שלכם רואה בחושך אמנם לא קיימות, אבל הפחד שלו קיים ומוחשי.
  3. ספקו אביזרים מרגיעים: עזרו לילד שלכם לחוש בטוח – אם זה דובי שהוא אוהב לישון אתו, שמיכה קבועה, אור קטן בחדר שינה – כל מה שיגרום לו להרגיש טוב יותר וייתן לו תחושת שליטה. נסו לחשוב עם הילד מה יגרום לו לחוש רגוע יותר – אולי זה פנס קטן ליד המיטה, או הבטחה שאבא או אמא ייכנסו לבדוק מה שלומו בעוד כשעה. חפשו ספרי ילדים על פחדים והתמודדות עמם, או אפילו הציעו לילד לעשות הצגה שבה אתם הגורם המפחיד, והוא – הילד – שולט בסיטואציה ומגרש את הפחד.
  4. הימנעו מלינה משותפת: לינה משותפת נשמעת כמו הפתרון הקל ביותר – אבל השתדלו להימנע ממנה. אולי קשה לכם לסרב לילד המגיע למיטתכם באמצע הלילה מפוחד מהחושך, אבל אתם צריכים לתת לו את הכלים להתמודד עם הפחד שלו לבד.
  5. הקפידו על שגרת שינה רגועה: הימנעו ממסכים לפני שעת השינה, והעדיפו לצמצם חשיפה אליהם במשך היום ככל שניתן. גם תכנים תמימים יכולים לייצר עודף גירויים שיגרמו לדמיון של הילד שלכם לעבוד שעות נוספות. השתדלו לפני השינה להימנע גם מספרים מפחידים, והעדיפו לבלות זמן רגוע משותף להורה ולילד.


עוד בנושא