הורים
26 יונ, 2018

רגע לפני שיוצאים לחופש: למה צריך להגביל את זמן המסך אצל בני נוער

בני נוער מבלים שעות מול המסכים, במיוחד כשיש חופש. איך זה יכול לפגוע באיכות השינה שלהם והאם אפשר לשים לזה גבול?
איך מסכים משפיעים על השינה של בני הנוער

החופש הגדול מתקרב בצעדי ענק. לשמחתכם, הילדים שהגיעו לגיל ההתבגרות כבר לא זקוקים להשגחה צמודה. הם כבר יודעים להעסיק את עצמם, ולא צריך לחשוב על פתרונות יצירתיים כדי לשמור עליהם בזמן שאתם בעבודה.

מצד שני, יש אתגרים אחרים שמתעוררים כשהילדים המתבגרים יוצאים לחופש הגדול. עבור בני נוער רבים, חופש הוא הזדמנות לבלות שעות רבות מול המסכים – משחקי מונדיאל 2018 שמתחילים בקרוב, טורניר פורטנייט, סדרות פופולריות, שיטוט באינסטגרם או צ'יטוט בלתי נגמר עם החברים בוואטסאפ – רוב הסיכויים שהמתבגר שלכם יבלה את רוב שעות היום, ואולי גם הלילה, מול המסך.

בני הנוער מחכים לחופש הגדול וזקוקים לו. אחרי שנת לימודים עמוסה מגיע להם לצאת מהשגרה ולנוח. למרות זאת כדאי להגביל את זמן החשיפה למסכים. מחקרים רבים שנערכו לאחרונה מדברים על הקשר הישיר בין חשיפה מוגברת למסכים להשמנה, לפגיעה ביכולות קוגניטיביות, לפגיעה במצב הרוח ולפגיעה ביכולות לייצר ולתחזק קשרים חברתיים. כמו כן, לחשיפה ממושכת אל מסכים לפני השינה יש גם השפעה שלילית משמעותית, ולפגיעה בשינה יש השפעות מנטליות ופיזיות לא מעטות.

במהלך שנת הלימודים, הקשר הזה ברור עוד יותר – הנער המתבגר יושב מול המסך עד השעות הקטנות של הלילה, ומפסיד שעות שינה חיוניות. לכאורה, בחופש הגדול הבעיה הזו נעלמת. אין סיבה לקום מוקדם בבוקר ואפשר להשלים שעות שינה גם במשך היום.

בפועל, מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה מצא כי איכות השינה נפגעת כתוצאה מחשיפה ממושכת למסכים ללא קשר לשעות שינה – האור הכחול שנפלט מהמסכים פוגע בייצור המלטונין – ההורמון המווסת את מנגנון הערות והשינה. זה גורם לנו להתעורר פעמים רבות במהלך השינה. נבדקים שנחשפו לאור כחול למשך זמן ממושך, דיווחו בבוקר על תחושת עייפות ומצב רוח פחות טוב מנבדקים שלא חוו חשיפה ממושכת לאור הכחול.

מחקר נוסף שנערך בנורבגיה וכלל אלפי בני נוער, הראה כי חשיפה למסך למשך יותר מ-4 שעות ביום מאריכה את משך הזמן שלוקח למתבגר להירדם, וכי השינה של בני נוער ששהו זמן ממושך מול המסך הייתה פחות רציפה, ופחות איכותית.

מה אפשר לעשות?

תציבו גבולות: לכאורה זה דבר ברור מאליו, אבל אולי גם הקשה ביותר, בעיקר בחופש הגדול. העבירו את המסר כי גם בחופש זמן החשיפה למסכים מוגבל.

מסכים מחוץ למיטה: בימים של שגרה מומלץ לקבוע שעת כיבוי מסכים, עדיף שעתיים לפני שמתכננים ללכת לישון. אז נכון, בחופש הגדול בני נוער הולכים לישון הרבה אחרי ההורים וקצת קשה ליישם המלצה זו. אבל, נסו בכל זאת לייצר שגרה שבה לא נכנסים למיטת נוער עם מסכים, וזאת כדי למנוע מצב שבו נרדמים מול מסך מהבהב.

דרשו מהם לייצר הפסקות יזומות: הם יכולים להיות מול המסך אפילו 10 שעות ביום. דרשו מהם לעשות גם דברים אחרים, ונסו לגרום להם לצאת להפסקה – על ידי ארוחה משותפת או עזרה במטלות הבית.

תנו דוגמה אישית: זו אולי ההמלצה החשובה ביותר. תראו לילדים ששלכם אפשר לבלות כמה שעות ביום מבלי להציץ כל רגע במסך של הטלפון הנייד. הקפידו כי בשעות שאתם יחד – אוכלים ארוחות משותפות או סתם מדברים, כולם נמצאים בתוך הסיטואציה, בלי הסחות דעת.



עוד בנושא