האנשים שלא קמים בבוקר: למה זה קורה?

גם אם יעבור טרקטור ליד החלון הם לא ינידו עפעף. מה גורם לאנשים מסוימים פשוט לא להתעורר – ומה כדאי לעשות כדי לשנות את המצב

לך תעיר אותם

הם מכוונים לעצמם שעונים מעוררים בכל הבית, ישנים עם אורות דולקים בחדר והרדיו שלהם מתחיל לזמר בקולי קולות בשעה היעודה. אבל כשמגיע הבוקר כל ההכנות מתבררות כחסרות חשיבות, וגם  אם יעבור טרקטור ליד חלון חדר השינה הם פשוט לא יתעוררו.

כן, כולנו מכירים את האנשים האלו שפשוט לא מצליחים להתעורר בבוקר. אלו יכולים להיות הילדים שלנו שמאחרים בצורה כרונית לבית הספר או לגן, בני הזוג שלנו שסופגים גערות בעבודה אל אי הגעה בזמן ולפעמים מדובר בעצם בנו, המתקשים להתעורר. וזה לא מסתיים רק בזה, שכן גם כשאנחנו כבר קמים אנחנו עושים הכל בחוסר נחמדות ועצבנות מופגנת.

האם זו רק שאלה של עייפות? אולי שלב בשינה ממנו אנו לא מצליחים להקיץ, או שאולי מדובר על משהו הדורש בדיקה רפואית? ואיך (אם בכלל) אפשר לשנות את זה?

נתחיל דווקא בנקודה חיובית: מחקר אמריקאי משנת 2017 טוען כי אנשים שמתקשים בבוקר הם ככל הנראה חכמים, יצירתיים ושמחים יותר מהממוצע. על פי החוקרים, ד”ר סטושי קנאזוואה וד”ר קאיה פרינה מאוניברסיטת אריזונה, אנשים הנוטים להתעלם מצלצולי השעון המעורר (השכמה מלאכותית) מבלי יכולת ממשית לקום מהמיטה, מעדיפים בעצם לפעול בהתאם לצורכי הגוף הטבעיים שלהם, מה שהופך אותם לעצמאיים יותר, יצירתיים יותר ובמרבית המקרים לאינטלקטואלים יותר.

אם העובדה שאתם ככל הנראה חכמים ויצירתיים יותר מאחרים עדיין לא מעודדת אתכם, מסתבר שהקושי לקום מושפע מכל מיני גורמים שונים: ביולוגיים, סביבתיים, נפשיים ואפילו גנטיים. לגבי האחרון מחקרים מצאו שיש הבדלים גנטיים של ממש בין אנשים שמוגדרים כאנשי בוקר לאנשי לילה, אבל אין עדיין מסקנות מוחלטות באשר לגורמי ההבדלים האלו. מה שבטוח הוא שאם ירשתם את התכונה הזו מההורים שלכם, אל תכעסו על הילדים שמתקשים גם הם לקום השכם בבוקר.

למה אנשים לא קמים בבוקר

לא אחת הקושי המופגן לקום בבוקר מעיד בכלל על בעיה רגשית ממנה אתם סובלים, ואולי פשוט מתכחשים אליה, אבל הגוף כמובן לא יודע לשקר. בעיות כאלו יכולות להיות שעמום הולך וגובר בעבודה, דיכאון, דכדוך, תקופות משבר אישיות מול בני המשפחה, בני הזוג שלכם, וכן הלאה. כל אלו יכולים לגרום לכם לרצות להמשיך לישון בבוקר ולא לקום מהמיטה לאורך זמן.

לעתים, הקושי מעיד על בעיות ביולוגיות או מחלות מהן אתם סובלים, ושניסיתם להתעלם מהן לאורך זמן. זה יכול להית למשל מנגנון שינה ביולוגי לקוי או אפילו הפרעות גופניות כמו למשל הפסקות נשימה במהלך השינה או יקיצות בהיקף משמעותי הפוגעים ברצף השינה שלכם ומובילים אתכם לבוקר נוסף של עייפות קשה.

לעתים מדובר בכלל על היבטים תפקודיים-מבניים המשפיעים על השינה ועל היכולת לקום בבוקר. מקרה כזה למשל הוא של אדם המתקשה באופן כללי בניהול הזמן שלו ובמילוי משימות. אדם כזה קרוב לוודאי שלא יוכל לנהל את הזמן ביממה כראוי, ילך לישון מאוחר מדי, וכשתגיע שעת ההשכמה הוא יהיה פשוט עייף מדי או לחילופין חסר יכולת להתמודד עם המשימות הצפויות לו בבוקר היום החדש, מה שאומר שהוא יעדיף להמשיך לרבוץ במיטה.

אז איך בכל זאת אפשר לפתור את הבעיה ולהתעורר כמו כולם בבוקר? ובכן, אם אי הרצון לקום נובע מהיבטים רגשיים או תפקודיים, כיוונים ייעוציים או פסיכולוגיים עשויים לסייע בעניין. אך אם פשוט אתם מרגישים שאתם עייפים כרונית, ולא משנה אם מדובר על סיבות ביולוגיות או גנטיות, יש מספר כיוונים שכדאי לבדוק: ראשית, בדקו את רמת הברזל שלכם בגוף. אנמיה יכולה לגרום לעייפות מוגברת ולקיחת תוסף ברזל תוכל להקל עליכם. שנית, כבו מסכים לפני השינה – מסכים אלקטרוניים מחבלים ביכולת הטבעית להירדם לכן עשו לעצמכם ופשוט כבו אותם לגמרי. כך תוכלו להירדם בשקט ולהתעורר רעננים וערניים יותר.

שלישית, שימו לב לתזונה שלכם – ארוחת ערב הכוללת מאכלים שומניים וכבדים לא תעשה חסד עם השינה שלכם בלילה ולכן השתדלו להמעיט באלו ובמקומם לאכול פירות וירקות. ולבסוף, עשו כושר – פעילות גופנית המבוצעת כשלוש-ארבע שעות לפני השינה עושה פלאים לשינה והיא מכינה את הגוף בצורה חלקה יותר לשנת לילה רצופה ובריאה, כל הדרך להשכמה קלה יותר.

אולי יעניין אותך גם:

להתעורר זה עניין של טיימינג

להתעורר זה עניין של טיימינג

יש שתי תופעות שקשורות לשינה שרובנו היינו שמחים לאמץ: הראשונה – האפשרות להירדם מתי שרק רוצים, אפילו לפרקי...

קראו עוד >

אולי יעניין אותך גם:

ארוכה הדרך חזרה

ארוכה הדרך חזרה

אם גם אתם מגלים שכל יקיצה אקראית הופכת למאבק ממושך, הנה כמה שיטות שאולי יעזרו לכם לצלול חזרה...

קראו עוד >

צרו קשר

ראינו שהתעניינת בלך תעיר אותם,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-2313230 או השאירו פרטים

popup-image popup-image