הורים
03 ספט, 2023

על הגובה: האם מספר שעות השינה משפיע על הגובה של מתבגרים?

אם המתבגר הפרטי שלכם מעוניין בתוספת של כמה סנטימטרים, ואתם מעוניינים שהוא יישן טוב יותר, תנו לו לקרוא את הכתבה הבאה. תודו לנו אחר-כך

במהלך החופש הגדול, סדר היום של בני ובנות נוער "מתהפך" כשלילה הופך ליום, ויום הופך ללילה. הם הולכים לישון בשעות הקטנות של הלילה (במקרה הטוב) ומתחילים את היום כשאתם כבר כמעט סיימתם את שלכם.

עכשיו, כששנת הלימודים החלה והחיים בבית אמורים סוף סוף לחזור לשגרה, הרגלי השינה הרעים ממשיכים ללוות מתבגרים רבים, כאשר ההפרעה המרכזית הנגרמת מאותם הרגלים היא מחסור בשינה.

כמה?

בני נוער זקוקים ל-8 עד 10 שעות שינה בלילה. כאשר באופן תדיר מספר השעות קטן מהמומלץ, המתבגר עלול לסבול ממגוון בעיות – הוא חשוף לסיכון גדול יותר לסבול ממצבי רוח משתנים ואפילו מדיכאון, הריכוז בלימודים פוחת ובמקרים מסוימים הוא מתבלבל בין תחושת עייפות לתחושה של רעב – בלבול שעלול לגרום לאכילה לא מאוזנת ולעלייה במשקל. בנוסף, עייפות יכולה לגרום למתבגר שלכם לקבל החלטות שגויות ולבחור בהתנהגויות העלולות לסכן אותו.

ואם מסיבה כלשהי שלל הסיבות החשובות הללו לא מזיזות לו את העפעף – הנה סיבה אחת טובה שסביר להניח תשנה את דעתו: גובה.

למה?

מחסור בשינה אצל מתבגרים עלול לפגוע בייצור הורמון הגדילה (GH), שמופק במהלך שינה עמוקה וחיוני לצמיחה ולהתפתחות שלהם. כלומר, במצב של מחסור בשעות שינה, הם לא יוכלו לממש את פוטנציאל הגובה האופטימלי שלהם. על פי מחקרים שונים, ילדים ובני נוער שסובלים ממחסור בהורמון הגדילה, יצמחו 5 ס"מ פחות בשנה.

ככה: 

אז איך השינה משפיעה על הגובה? כך זה עובד: הורמון הגדילה מופרש מספר פעמים ביממה, אבל עיקר פעולתו מתקיימת בלילה, בזמן השינה. ההורמון עוזר לעבות ולהאריך את העצמות שלנו בתהליך הגדילה. התארכות העצמות מתרחשת באזור קטן של העצם שנקרא לוחית גדילה, הממוקמת סמוך לשני הקצוות של כל עצם ארוכה.

אזור זה מורכב מרקמת תאי סחוס, ולהם יכולת ייחודית להתרבות ולהתמתח. לוחית הגדילה מורכבת מכמה שכבות. במשך הזמן, התאים שבשכבות התחתונות מוחלפים ברקמת עצם, וכך למעשה העצם מתארכת.

חלון הזדמנויות

למרבה הצער, הייצור של הורמון הגדילה יורד בהתמדה ככל שאנו מתבגרים, כך שגיל ההתבגרות הוא למעשה חלון זמן קצוב בו רוב הגדילה מתרחשת, וחבל מאוד שהם יפספסו אותו. לקראת סוף גיל ההתבגרות קצב הגדילה מואט, ועדיין יכולה להיות צמיחה נוספת של 5 עד 10 סנטימטרים. בנות מסיימות בדרך כלל את עיקר הצמיחה שלהן עד גיל 14 שנים ובנים עד גיל 16 שנים, אך זה לא נדיר שהם ממשיכים לצמוח עד גיל 18 ולעיתים גם מעט אחרי.

בסיום תהליך ההתבגרות, לוחית הגדילה מסיימת את תפקידה, מוחלפת ברקמת עצם ונעלמת. בשלב זה מספר שעות השינה לא יעזור יותר למתבגרים שלכם לצבור גובה.

חשוב לזכור ששינה מספקת אינה הגורם היחיד שמשפיע על הצמיחה והגובה שלנו. הם מושפעים מאוד מהגנטיקה שלנו וממחלות כרוניות, ובנוסף, מגורמים סביבתיים רבים – ממהלך ההיריון וממצב האם בהיריון, מהרגלי אכילה לא נכונים ואפילו מרמת הפעילות הגופנית שלנו. המפתח הוא שמירה על אורח חיים בריא, ולשינה מספקת יש חלק משמעותי בכך.

אז בפעם הבאה שהמתבגר חוגג עד השעות הקטנות, תנו לו תזכורת לגבי הסנטימטרים הנכספים ועזרו לו לחזור לשינה מאוזנת.



עוד בנושא