“לא תישן – לא תגדל”: מיתוס או מציאות?

כוח הכבידה, הורמון הגדילה וההבדל המפתיע בין בנים ובנות. כל האמת על גדילה במהלך השינה.

אם לא תישן, איך תגדל?

עד גיל מסוים, אפשר למכור לילדים המון לוקשים תחת ההבטחה (או האיום) שרק ככה הם יהיו גדולים וגבוהים: לאכול ירקות, לכבות את הטלוויזיה, להתאמן בנגינה בכינור – או מה שלא תרצו. אבל מה לגבי המשפט המפורסם של הסבתות – “אם לא תישן, איך תגדל?” האם זה באמת נכון או שמדובר בסתם מיתוס? יש לכך איזושהי הוכחה מדעית? בואו נבדוק.

קודם כל, טכנית – זה נכון. אנשים שקמים בבוקר נראים גבוהים יותר כי אנחנו “מתכווצים” במהלך היום ו”נמתחים” במהלך הלילה. למה? יש פה הסבר פיזיולוגי פשוט שמסתכם בשתי מילים: כוח הכבידה. כשאנחנו ערים, הדיסקים שנמצאים בין חוליות עמוד השדרה מושפעים מכוח הכבידה מפני שאנחנו נמצאים בעיקר במצב אנכי. זה אומר שאנחנו מאבדים בערך 1% מהגובה שלנו במהלך היום בגלל הלחץ הגובר על הדיסקים הבין-חולייתיים.

בזמן השינה, כשאנחנו שוכבים במצב מאוזן, הדיסקים עוברים מנוחה ושיקום, מקבלים קצת ספייס ולמעשה חוזרים למצבם המקורי ולכן אנחנו מתעוררים טיפה “יותר גבוהים” מאשר לפני שהלכנו לישון. כלומר, הרווחנו עוד כמה מילימטרים. והנה עוד קוריוז נחמד: אסטרונאוטים לפעמים גבהים בכ-5 ס”מ במהלך השהות בחלל בזכות הסביבה נטולת הגרביטציה.

יש המון גורמים שמשפיעים על המערך המורכב של הגדילה – גנטיקה, תזונה, מצב בריאותי, מערך הורמונלי ואפילו זיהום אוויר. עכשיו בואו נבדוק האם ילדים באמת גדלים גם בזכות השינה. גם פה המדע מראה שבהחלט כן.

השחקן המרכזי שאחראי לגדילה במהלך השינה הוא הורמון הגדילה. הוא מעודד התארכות עצמות ובניית שרירים, ציפורניים, שיער וכן הלאה. שינה עמוקה (שמתרחשת לרוב בשעות המוקדמות של הלילה) היא הסביבה המועדפת על הורמון הגדילה (GH – growth hormone) כדי להעלות הילוך. לכן חשוב להשכיב ילדים לישון מוקדם יחסית, וכך לאפשר לגוף להפריש כמות מספקת של הורמון גדילה למחזור הדם.

הקשר בין שינה לגדילה

מחקרים שבדקו הפרעת שינה בדמות חסימת נשימה בשינה בקרב תינוקות, הראו שההפרעה הזו לשינה פוגעת בהפרשת הורמון הגדילה. בנוסף, יש ילדים שבאופן טבעי מפרישים פחות מדי הורמון גדילה ומחסור בשינה רק מחריף את הבעיה הזו. מצד שני, חשוב לזכור שהפרשת הורמון הגדילה הולכת וקטנה עם הגיל, לכן אנחנו מפסיקים לגדול בשלב מסוים וגם 3 ימים של שינה רצופה לא ישנו את זה. 

מה עוד קורה במהלך השינה שמשפיע על הגדילה? חשוב לדעת שתהליך הגדילה מתרחש ב”פרצי צמיחה”. מחקר שנערך באוניברסיטת אמורי בג’ורג’יה הראה כי שינה ארוכה ורצופה משפיעה גם על העלייה במשקל וההרכב השומני בגוף, שיש להם קשר משמעותי לצמיחה לגובה.

ממצא מעניין נוסף שעלה מהמחקר הזה הוא שקיים הבדל בין בנים לבנות: אצל בנים, פרצי הגדילה היו קשורים למספר שעות השינה, כלומר – הם היו זקוקים לשינה ארוכה. הבנות, לעומתם, היו זקוקות ליותר “אירועי שינה” כדי לייצר פרצי גדילה, אבל הם לאו דווקא היו ארוכים במיוחד.

אפשר לגזור פה כמה מסקנות אופרטיביות חשובות: הראשונה היא שאם התינוק שלכם ישן הרבה במיוחד בימים האחרונים, כנראה שהוא עושה הכנות לפרץ גדילה. מסקנה נוספת היא שאם כולם מתפעלים עד כמה הילד גבה במהלך החופשה, הם לא הזויים.

ילדים ישנים ונחים הרבה יותר במהלך סופי שבוע וחופשות, וכך הם באמת עשויים “לתפוס גובה”.  המסקנה: סבתא צדקה. שינה אמנם טובה חשובה לתהליך ההתפתחות של ילדים מהמון סיבות – התחדשות תאים, בניית קשרים נוירולוגיים, צבירת אנרגיה וגם כדי לתת קצת הפסקה ונשימה להורים. אבל יותר מכל, חייבים לישון כדי לגדול.

אולי יעניין אותך גם:

זמן פציעות

זמן פציעות

סרינה וויליאמס, אחת הטניסאיות הגדולות בהיסטוריה (אם לא ה…), סיפרה פעם בראיון שהנשק הסודי מאחורי ההצלחה שלה הוא...

קראו עוד >

צרו קשר

ראינו שהתעניינת באם לא תישן, איך תגדל?,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-2313230 או השאירו פרטים

popup-image popup-image