מדע ובריאות
30 נוב, 2020

אפשר לישון טוב בנסיעות, וגם להתעורר בזמן

רוצים למלא מצברים בדרך לעבודה וחזרה? קבלו כמה טיפים שיעשו את זה יעיל הרבה יותר.
לישון על זה כל הדרך

עייפים? עייפים מהנסיעות לעבודה? עייפים מלהיות עייפים בנסיעות לעבודה? גם אם אתם מתבאסים על בזבוז הזמן בנסיעות בדרך לעבודה ובחזרה, הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות במהלך הנסיעה הוא פשוט לישון.

בין אם באוטובוס או ברכבת, ל-power nap (תנומת בזק) במהלך הנסיעות יש השפעה נפלאה על התפקוד – אם מצליחים לחטוף תנומה בדרך למשרד מגיעים יותר אנרגטיים, רעננים ונמרצים. וגם בכיוון ההפוך, אם מצליחים לחטוף עוד כמה דקות שינה בנסיעה מהעבודה הביתה, נותנים מנוחה לעיניים שבהו כל היום במסך המחשב ואוגרים אנרגיה שמאפשרת ליהנות מהמשך הערב במקום להתמוטט על הספה.

אז איך אפשר להירגע ולשקוע בתנומה איכותית בנסיעות? קבלו כמה טיפים מועילים:

לפני הכל – נוחות

זה אף פעם לא יהיה אידיאלי כמו במיטה עם פיג'מה רכה ומזרון אורתופדי, אבל כדי לנמנם כמו שצריך במהלך הנסיעה חשוב שיהיה כמה שיותר נוח, במסגרת המגבלות הקיימות כמובן. מקדמי נוחות חשובים הם בגדים נוחים ורכים, לחלוץ נעליים אם אפשר (או לפחות להתיר את השרוכים) ולדאוג שיהיה על מה להשעין את הראש – מתחילים מלשבת ליד החלון, ומארגנים כרית מאולתרת מהז'אקט או המעיל. במקרה הצורך אפשר לעשות כרית גם מצעיף או מכובע (הבאתם כרית מתקפלת מהבית? שיחקתם אותה).

החושך הוא חבר

אמנם כיף להביט בנוף מהחלון במהלך הנסיעה, אבל האור לא עוזר לנו להירדם מפני שהוא מעכב את הפרשת המלטונין, הורמון השינה. לכן תשתמשו בכל "חוסם אור" אפשרי: אם אתם בנסיעת אוטובוס או רכבת ארוכה כדאי להוריד את הווילון ולמנוע מקרני שמש לחדור פנימה, כיסוי עיניים איכותי הוא עוד פתרון נפלא ואם שכחתם אז גם צעיף על העיניים או אפילו משקפי שמש יעזרו. כדאי גם לשבת בצד שלא פונה לשמש, מרבית הנסיעה.

תנוחה למנוחה

הגורם שהכי מפריע לשינה במכונית, ברכבת או במטוס הוא העובדה שאנחנו יושבים במקום לשכב. כדי להגיע לשינה טובה השרירים צריכים להיות רפויים והגוף נינוח, וזה לא יכול לקרות כל עוד שרירי הצוואר מחזיקים את הראש זקוף והגוף מכווץ בתוך המושב. יש אנשים שכרית צוואר ייעודית לנסיעות עוזרת להם מאוד, אבל לא לכולם זה עובד. אם אין לכם דרך להשעין את הראש הצידה על כרית אפשר לנסות לרכון קדימה, לשים את הידיים על המגש או על משענת הכיסא שלפניכם ומעליהן להניח את הראש. זה לא מושלם, אבל התנוחה הזאת בהחלט עוזרת להירדם.

לישון טוב בנסיעות

להשאיר את העולם בחוץ ולהיכנס פנימה

ספרים מוקלטים, פודקאסטים, מוזיקה מרגיעה, אפליקציות מדיטציה – יש היום כל כך הרבה אופציות שיעשו לכם נעים באוזניים, יאטו את תנודות גלי המוח ויעזרו לכם לשקוע לאט-לאט לתנומה מרגיעה ומרעננת. מוזיקה מרגיעה באוזניים גם תמנע מכם להתעורר מרעשים פתאומיים או עצירות במהלך הנסיעה.

לארגן את החפצים

קשה להירדם בנסיעה אם כל שנייה מתעוררים בבהלה ומגששים בלחץ כדי למצוא את הטלפון, בקבוק המים או חפצים אחרים. לפני שאתם עוצמים עיניים, תארגנו בצורה נוחה את כל מה שחשוב לכם שיהיה בהישג יד – על הרגליים, בתוך התיק או לצד הגוף כשהיד שלכם מונחת עליהם.

כוונו שעון מעורר!

אחרון חביב, אל תשכחו לכוון שעון מתוזמן 5 דקות לפחות לפני שעת ההגעה הצפויה. חשוב שיהיה לכם מספיק זמן להתעורר בלי פאניקה, להתארגן ולהמשיך את היום כשאתם נינוחים ורעננים. עם הזמן תראו שהגוף התרגל כבר לאורך השינה הטיפוסי במהלך נסיעות, והשעון הפנימי יעיר אתכם בדיוק בזמן (אבל אל תיקחו סיכונים מיותרים, כוונו גם שעון מעורר).



עוד בנושא