מדע ובריאות
28 אוק, 2019

כך עלול חוסר שינה להרוס לכם את חיי החברה

לא ישנתם מספיק בלילה? כנראה שתהיו הרבה פחות נחמדים מחר – אבל זו לגמרי לא הבעיה היחידה שמצפה לכם.
כך עלול חוסר שינה להרוס לכם את חיי החברה

אנחנו יודעים שאיכות השינה משפיעה כמעט על כל היבט בחיים – מתאונות דרכים ועד עלייה במשקל. כעת מגלים מחקרים כי אם לא ישנים מספיק יש לכך מחיר כבד נוסף: חיי החברה שלנו. איך זה קורה בדיוק?

מצב רוח ירוד: אחרי לילה נטול שינה אנחנו נוטים להיות יותר עצבניים, מתוחים וחסרי סבלנות. מחקרים הראו שאפילו למחסור קל בשעות שינה יש השפעה משמעותית על מצב הרוח. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה גילו שנבדקים שהורשו לישון רק 4.5 שעות בלילה במשך שבוע דיווחו שהם חשים יותר סטרס, כעס, עצב ותשישות מנטלית. כאשר הנבדקים חזרו לישון כרגיל, הם דיווחו על שיפור דרמטי במצב הרוח.

הקשר בין חוסר שינה לחוסר חברתיות

פחות אינטראקציה: בינינו, למי יש כוח ללכת לדרינק עם החבר'ה מהעבודה או לשבת לשיחת נפש עם חבר אחרי לילה ללא שינה? מחסור בשינה גורם לאנשים להיות חברותיים פחות ולחוש יותר בודדים. למעשה, מחקר חדש יחסית מאוניברסיטת קליפורניה בחן את הפעילות המוחית של אנשים שסבלו מחוסר שינה והראה שהם מפגינים את אותם סימפטומים של אנשים שסובלים מחרדה חברתית. הסיבה העיקרית היא שכאשר לא ישנים מספיק, היכולת לפרש הבעות פנים פוחתת – כך שרוב האנשים נתפסים כמאיימים. לאנשים במצב הזה יש הרבה פחות מוטיבציה לתקשר עם הסביבה והם לרוב עצבניים וחסרי סבלנות. המחקר הזה הראה שגם מהצד השני, הסביבה תופסת את האנשים נטולי השינה כפחות אטרקטיביים מבחינה חברתית, מה שיוצר מעגל קסמים אכזרי שרק מחריף את תחושת הניתוק החברתי שלהם.

ירידה בוויסות הרגשי: אנשים שלא ישנו מספיק נוטים להיות הרבה יותר שיפוטיים ועצבניים ולסבול משינויים תכופים במצב הרוח. הם לרוב יגיבו בצורה שלילית והרסנית למצבים בעייתיים. הסיבה העיקרית לכך היא שחוסר שינה מגביר את פעילות האמיגדלה – אותו חלק במוח שאחראי בין היתר על רגשות שליליים כמו כעס.

מחקר שנערך בקרב רופאים מתמחים הראה שהמחסור בשינה הפחית באופן ברור את הרגשות החיוביים שהם חשו. הם הרגישו עצבניים רוב הזמן והפגינו עוינות ודיכאון. מחסור בשינה משפיע גם על האופן שבו אנשים מגיבים לחוויות חיוביות: הם מביעים פחות שמחה לנוכח הישגים חיוביים בהשוואה לאנשים שישנו היטב, וגם הוורבליות שלהם משתנה – הדיבור נעשה שטוח ומונוטוני יותר.

קושי בעיבוד מידע רגשי: אחרי לילה ללא שינה, קשה לפענח נכון את הרגשות של האנשים בסביבתנו. מי שסובל ממחסור בשינה מועד יותר לפספס סימנים רגשיים ואת היכולת לחוש אמפתיה לחוויות של אחרים. זה גם פועל בכיוון ההפוך – לנטולי שינה יש פחות הבעות פנים. בסביבת עבודה, למשל, השיבוש ביכולת לעבד מידע רגשי יכול להפריע בשיתוף פעולה עם הקולגות ולפגוע ברמת האמון שלהם. גם בחיים האישיים, הקושי לייצר אמפתיה מגביר את הסיכוי למריבות זוגיות.

קושי בעבודת צוות ובתפקוד בעבודה: כאשר בצוות יש אנשים שסובלים ממחסור בשעות שינה קשה יותר לקבל החלטות ולפתור בעיות בעבודה משותפת. מחסור בשינה גם משבש את השליטה העצמית, מה שעלול להוביל להתנהגויות לא אתיות במקום העבודה. לסיכום, מאחר שבני אדם הם יצורים חברתיים, מחסור בשינה עשוי לגרום לנכות חברתית אמיתית. החדשות הטובות הן שבאותה מידה שלילה אחד של חוסר שינה יכול לשבש את התפקוד החברתי שלנו, מספיק שנפצה על כך בלילה אחד של שינה טובה כדי להשיב לעצמנו את הביטחון העצמי ולייצר אינטראקציות חיוביות עם הסביבה שלנו.

 



עוד בנושא