חוסר שינה והמערכת החיסונית שלכם

החיסון מפני שפעת מתחיל במיטה

עונת הווירוסים והשפעות היא הזדמנות מצוינת להזכיר מה הקשר בין שעות שינה ושמירה על המערכת החיסונית

אחרי כל לילה לבן, או לאחר תקופה עם שינה קטועה או טרודה, אנחנו מגחכים ואומרים: "שינה זה לחלשים", וממשיכים ביומנו, טרוטי עיניים.

למעשה, שינה היא לא רק לחלשים: מחקרים רבים, העוסקים בקשר בין שינה ובריאות, מגלים כי השינה חיונית לשלל היבטים בריאותיים – פיזיים ונפשיים, וכי מחסור בשינה משפיע על המערכת החיסונית שלנו, על יכולתו של הגוף לעמוד מול חיידקים, וירוסים, חולי כללי וגם על מצבנו הנפשי.

עם המעבר בין מחזורי הערות והשינה אנו חווים שינויים פיזיולוגיים כגון שינויים בפעילות הפיזית והקוגניטיבית, תנודות בפעילות הלב ובוויסות טמפרטורת הגוף, וכן גם שינויים בגורמים שונים הקשורים במערכת החיסון כגון שינויים במספר הלויקוציטים (תאי הדם הלבנים המעורבים בתהליכי מערכת החיסון) ובתפקודם, בייצור ציטוקינים (חלבונים הקשורים בוויסות תגובת הגוף לדלקות ומחלות) ועוד. ההשלכה הישירה של מחסור בשינה היא פגיעה בתהליכים הנ"ל, שמביאה לפגיעה, לעתים קשה, בבריאות.

זאת ועוד: בזמן השינה המערכת החיסונית משחררת ציטוקינים. אותם ציטוקנים מתגברים כאשר יש בגוף דלקת או זיהום ומסייעים במלחמה בהם. כאשר השינה לא מספקת, מאט הייצור שלהם והייצור של הנוגדנים הנחוצים למלחמה בדלקת. כתוצאה מכך אנשים שאינם ישנים מספיק, או ששנתם אינה איכותית, יידבקו בקלות יתרה בווירוסים המסתובבים וגופם יתקשה להילחם בהם, דבר הגורר תחושת חולי ממושכת והתאוששות אטית. במחקר משנת 2013 נמצא גם כי יעילות החיסון נגד שפעת נפגמת כתוצאה מחוסר שינה והגוף אינו מייצר נוגדנים מספיקים כנגד המחלה.

מחסור בשינה משפיע לא רק על הסיכויים שלנו לחלות, אלא גם על היכולת שלנו להתמודד עם המחלה. מחקרים שונים מראים כי אנשים הסובלים ממחסור בשינה נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות בריאות קשות כגון מחלות לב, התקפי לב, שבץ ומחלות כרוניות אחרות. אותם מחקרים גם מראים כי הסיכוי של אנשים הסובלים מחוסר שינה להתאושש מהמחלות הללו נמוך יותר, והם נמצאים בסיכון מוגבר למוות מאותן מחלות.

עוד בנושא:

סובלים מנדודי שינה? הנה כמה עצות ותרופות סבתא לשינה טובה

כך תוכלו לישון פחות ולהיות ערניים ונמרצים

גם התזונה על הכוונת

מחקרים סביב נושא השינה והמשקל הוכיחו כי אנשים שסובלים מעייפות יתר עושים בחירות תזונתיות הרסניות כגון תזונה עשירה בפחמימות ריקות ושומנים, ואוכלים מנות גדולות משמעותית. מחסור בשינה גם משחרר את הורמון הלחץ קורטיזול, המעכב שריפת השומנים. מחקר שנערך בקרב מתבגרים הראה שעם כל שעת שינה אבודה, הסיכוי לסבול מהשמנת יתר גובר.

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, הנתונים חד-משמעיים: נמצא כי לאנשים שישנים פחות מחמש שעות בלילה יש פי 2.5 סיכוי לחלות בסוכרת. כשקיים מחסור בשינה תאי הגוף אינם מצליחים להשתמש בהורמון אינסולין בצורה אפקטיבית והתוצאה היא עלייה ברמות הסוכר בדם. על פי החוקרים מאוניברסיטת שיקגו, 4 ימים של חוסר שינה מספיקים בשביל לפגוע ביכולת הגוף לעבד אינסולין..

אז איך ישנים?

אם אתם סובלים מנדודי שינה כבר תקופה מה, מומלץ לגשת לרופא. ייתכן והתרופות שאתם נוטלים, התזונה שלכם או מצב הבריאותי הכללי משפיעים על איכות השינה. מעבר לכך, מומלץ לעשות אמבטיה ארוכה לפני השינה, להחשיך את חדר השינה לחלוטין, לדאוג לטמפרטורה מתאימה, להפסיק את השימוש במכשירים אלקטרוניים שעה לפחות לפני ההליכה לישון, להקפיד על שעות שינה וקימה קבועות ולנסות לעשות מדיטציה והרפיה לפני השינה. מגוון תרופות סבתא עשויות לעזור, והפתרון האהוב עלינו הוא פשוט ללכת לישון כשאתם מחובקים בזרועות בני או בנות זוגכם.

צרו קשר

ראינו שהתעניינת בחוסר שינה זה לחלשים,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-9966630 או השאירו פרטים

popup-image popup-image