מעיין הנעורים: חפשו אותו במיטה

מדענים מסכימים כי הקפדה על איכות השינה היא הדבר הטוב ביותר לשימור הגוף במצב חיוני ו'צעיר'

מעיין הנעורים

חדשות לבקרים מתפרסמים מחקרים חדשים שמוכיחים את הקשר בין מחסור בשינה לבעיות בריאות שונות. ועדיין, כאן בארץ, כולנו ישנים פחות מדי: מחקר של חברת Sleeprate, חברת סטארט-אפ שעוסקת בהבנת דפוסי השינה ותיקונם, גילה שהישראלי הממוצע ישן רק כשש וחצי שעות בלילה, בניגוד לממוצע בעולם שעומד על שבע שעות ובניגוד להמלצות שגורסות שהמפתח לחיים בריאים ומאושרים יותר עומד על 7-9 שעות שינה בלילה לאדם מבוגר.

מחקרים מהשנים האחרונות מצאו ששינה סדירה יכולה לשפר מהותית את הבריאות שלנו, לאורך זמן – אבל לא רק אותה: למעשה, קובעים המדענים, השינה היא המפתח לבריאות טובה יותר ולשימור התפקוד החיוני, כזה שגורם לנו "לשמר" את גילנו הצעיר ואת יכולותינו בצורה הטובה ביותר (מבלי להפחית מערכם של גורמים נוספים, כמו תזונה נכונה או פעילות גופנית תדירה). על פי המחקרים האחרונים, גם "שנת יופי" היא לא רק מונח שמשתמשים בו, אלא כזה שיש בו אמת מדעית. אם גם אתם שותפים לחיפוש אחר מעיין הנעורים – תופתעו אולי לגלות שהוא טמון דווקא במיטה שלכם:

השינה הופכת אותנו לחדים יותר

כמה פעמים קרה שיצאנו מהמיטה אחרי לילה ללא שינה וגילינו שאנחנו הרבה יותר איטיים מבדרך כלל? השינה לא רק הופכת אותנו לנעימים יותר לסביבה, אלא גם מאפשרת לנו לקלוט ולעבד פרטים ומידע בצורה חדה וטובה יותר. זה קורה בגלל שלשינה יש תפקיד משמעותי בכל הקשור לזיכרון שלנו, ולדרך בה אנחנו מעבדים מידע. בלי שינה מספקת, בטח כשהמחסור בה הוא מחסור מצטבר ולאורך זמן, התהליכים הללו עלולים להשתבש, פרטים חדשים לא יקלטו ולא יאוחסנו כמו שהיינו רוצים בזיכרון הטווח הקצר שלנו, ונהיה הרבה פחות חדים ממה שהיינו יכולים להיות.

הקשר בין שינה לנראות שלנו

עוד בנושא:

הקשר האמיתי בין איכות השינה להתפתחות הילד

6 סיבות שיגרמו לך להפסיק לישון עם איפור

השינה משפרת את מערכת החיסון

תקופת החורף ואתם מוצאים את עצמכם נדבקים מכל אדם שרק מתעטש מימינכם ומשמאלכם? יש סיכוי שזה קשור בשינה. המחקרים האחרונים מראים שהקפדה על שנת לילה טובה יכולה לחזק את מערכת החיסון ולמנוע מכם להידבק בכל וירוס או חיידק שנמצא בסביבה, והדבר נכון כפליים אם כבר נדבקתם – כשבמקרה זה השינה היא קריטית בתהליך ההחלמה. זה קורה בגלל שמחסור בשינה משנה את הדרך בה תאי מערכת החיסון עובדים. אם בשגרה הם מזהים את הגורם הזר שרוצה לפלוש לגוף – ומחסלים אותו, הרי שמחסור בשינה יגרום להם לתקוף בצורה איטית הרבה יותר, וגם חלשה יותר, מה שעלול להוביל לעלייה בתחלואה.

השינה מפחיתה את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי

מחקר שיצא בינואר 2019 בכתב העת של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה גילה, כי הסיכוי ללקות בטרשת עורקים היה גבוה יותר ב-27% אצל מי שישנו 6 שעות בלילה, לעומת מי שהקפידו על 7-8 שעות שינה. בנוסף, מי שאיכות השינה שלו הייתה ירודה היה בסיכון שגבוה ב-34% ללקות במחלה, מאשר מי ששנתו נחשבה איכותית. מחקרים נוספים שיצאו בנושא, מצאו שהקפדה על שינה סדירה יכולה להפחית משמעותית את הסיכון ללקות במחלות לב ובשבץ מוחי.

השינה תורמת לשמירה על משקל תקין

מחקרים מצאו שאנשים שישנים פחות משש שעות בלילה נמצאים בסיכון גבוה יותר להשמנה. החוקרים מאמינים שזה קורה מכיוון שמחסור בשינה מערער את המערכת ההורמונלית וגורם לשינויים בה. וכך – אם בשגרה ההורמונים שלנו דואגים, בין השאר, לאיזון בתחושת הרעב ולחילוף חומרים תקין, הרי שמחסור בשינה יגרום לשיבוש של המערכת ולגידול בתחושת הרעב לאורך זמן. בנוסף, זמני הערות הארוכים משבשים את מנגנון השליטה העצמית שלנו, וכך הדרך למקרר מתקצרת, מה שעלול להוביל לעלייה במשקל.

השינה משמרת את הנעוריםמסתבר ש"שנת יופי" היא דבר אמיתי. השינה גורמת לנו להיות נמרצים יותר, רעננים יותר וחיוניים יותר, ואם זה לא מספיק – היא גם משמרת את בריאות העור שלנו. במהלך השינה, העור מפריש החוצה את הרעלנים שספג במהלך היום, ובנוסף – מפריש את הורמון הגדילה שהכרחי לשימור המראה הקורן והנערי. בלי שהורמון הגדילה ישתחרר העור שלנו לא יתוקן מנזקי היומיום ותהליך ההזדקנות שלו יואץ. וכדי שזה יקרה – אנחנו זקוקים לשנת לילה מספקת.

צרו קשר

ראינו שהתעניינת בשתישאר צעיר לנצח,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-9966630 או השאירו פרטים

popup-image popup-image