לשים את הראש על השולחן – ולישון

את ההרגל הזה התלמידים הישראלים היו שמחים לאמץ: שנת צהריים מובנית במערכת השעות – כפי שמקבלים הילדים בסין ובטאיוואן. האם גם ההורים ישמחו לקדם שנ"צ בבית הספר?

שיעור בשנ"צ

החופש הגדול מתקרב לקיצו – בקרוב יחזרו הילדים לשגרת לימודים, ולסדר יום קצת יותר מאוזן.

חלק מאותו סדר יום כולל חזרה להרגלי שינה מסודרים – שנת לילה טובה ואיכותית, כזו המתחילה ומסתיימת בשעות סבירות והגיוניות, המאפשרת לילד לתפקד בצורה טובה במהלך יום הלימודים.

במקומות מסוימים בעולם החזרה לבית הספר ולשגרת שינה מאוזנת כוללת גם הפסקה ייעודית במהלך יום הלימודים לשנת צהריים.

חלום או סיוט? עבור הורים רבים, בעיקר בעולם המערבי, סיטואציה כזו עלולה להישמע כמו התגשמות חלומותיהם הרעים.

עד שהצליחו לגמול את ילדיהם הקטנים משנת צהריים, חזרתה של זו – ועוד באופן מוסדר כחלק מהנחיות מערכת החינוך – עלולה לשבש לחלוטין את סדר יומם של הילדים ולאחר משמעותית את שנת הלילה.

כך גם כאשר מדובר בבני נוער שממילא הולכים לישון מאוחר ומתקשים ולהתעורר בבקרים.

אולם במדינות בהן מיישמים שנת צהריים קבועה כחלק מיום הלימודים, מאמינים במערכת החינוך כי זו מסייעת לתלמידים לשמור על שגרה יומית טובה יותר.

כך, בבתי ספר רבים בסין, טאיוואן ואף ביפן נוהגים התלמידים לישון שנת צהריים קצרה לאחר ארוחת הצהריים, ולאחריה לחזור ליום הלימודים רעננים יותר.

עוד בנושא:

למה בני נוער כל-כך שונאים לקום לשעת אפס?

ולפעמים החגיגה נגמרת: איך מחזירים את הילדים לשגרת שינה?

 הישגים לימודיים טובים ומצב רוח משופר

פעמים רבות ילדים ובני נוער אינם ישנים מספיק במהלך הלילה, ושנת צהריים מובנית מאפשרת להם להשלים את החסר. על פי המלצות איגודי בריאות ברחבי העולם ילדים בני 6-13 זקוקים לממוצע של 9-11 שעות שינה, ועבור בני 14-17, מספר שעות השינה המומלץ הוא בין 8 ל-10 שעות ביום, בעוד מחקרים מראים כי כ-15% מבני הנוער אינם ישנים מספיק לאורך הלילה.

מחקר שנערך באוניברסיטת דלאוור הראה כי לשנת צהריים יש יתרונות לא מבוטלים כאשר מדובר בבני נוער. המחקר הראה כי בני נוער שישנו בצהריים בין 5 ל-7 פעמים בשבוע היו בעלי יכולת ריכוז טובה יותר לאורך זמן, בעלי כישורים שאינם ורבליים טובים יותר מאלו שלא ישנו שנת צהריים, ובעלי זיכרון מרחבי טוב יותר.

המחקר, שנערך בסין בה כאמור נהוגה בבתי ספר רבים שנת צהריים, כלל למעלה מ-360 תלמידים כשהגיל הממוצע בקבוצת הנבדקים היה 12. עוד העלה המחקר כי שנת צהרים טובה צריכה להימשך בין 30 ל-60 דקות, ומוטב שהיא תתבצע לפני השעה 16:00.

אבל ההשפעה החיובית של שנת צהריים לא באה לידי ביטוי רק בהישגיים קוגניטיביים. מחקר חדש יחסית של אוניברסיטת פנסילבניה, שנערך בקרב כ-3,000 ילדים בני 10-12, הראה לא רק קשר הדוק בין שנת צהריים להישגים לימודיים טובים יותר אלא גם לתחושת אושר. המחקר הראה כי ילדים שישנו 3 פעמים בשבוע ויותר שנת צהריים היו מאושרים יותר ועם פחות בעיות התנהגותיות.

למרות היתרונות הרבים שעשויים להיות לשנת צהריים קבועה בקרב ילדי בית ספר, לא נראה כי בעתיד הנראה לעין תיושם במערכת החינוך הישראלית הפסקה קבועה בה ייהנו התלמידים ממנוחה קלה. במציאות כזו מומלץ להקפיד כי הילדים ובני הנוער ישנו מספיק במהלך הלילה, כדי לסייע להם לתפקד באופן מיטבי.

צרו קשר

ראינו שהתעניינת בשיעור בשנ"צ,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-9966630 או השאירו פרטים

popup-image popup-image