איזו תנוחת שינה הכי טובה למוח שלנו?

שינה איכותית חשובה לבריאותנו – אבל האם גם לתנוחה שבה נרדמנו יש משמעות? קבוצת חוקרים בדקה את הנושא, וחזרה עם ממצאים מפתיעים.

איזו תנוחת שינה הכי טובה למוח שלנו

לשינה יש יתרונות רבים. היא עושה מעין “אתחול מחדש” של הגוף ושל המערכות שעובדות בו, גורמת לו לעבד את מה שעבר עליו ועלינו במהלך היום, מחדשת תאים, ואפשר להגיד שמילולית – השינה “מנקה את המוח” ומכינה אותנו ליום שאחרי.

בשנת 2015, קבוצת מדענים מאוניברסיטת ניו-יורק, רוצ’סטר וסטוני ברוק, ניסו להבין האם יש משמעות לא רק לאיכות השינה שלנו, אלא גם לתנוחה בה אנחנו ישנים, להפתעתם, הם גילו שהתשובה לכך יותר מחיובית: התנוחה בה אנחנו בוחרים להעביר את שנת הלילה שלנו משפיעה לא רק על איכות השינה, אלא גם יכולה להפחית את הסיכון ללקות במחלות נוירולוגיות שונות כמו אלצהיימר, דמנציה ועוד.

איך זה קורה?

כדי להבין מה היא תנוחת השינה הטובה ביותר עבורנו, המדענים בחנו במשך שנים מכרסמים במעבדה, לאור הדמיון הביולוגי והגנטי שלהם אל בני האדם. דרכם הם ביקשו להבין מה היא התנוחה שתנקה בצורה האופטימלית את הפסולת הנאגרת במוחותיהם. זאת מתוך ההבנה שבמהלך היום מצטברים בתאי המוח שלנו ושלהם חומרים מזיקים, כמו לדוגמה בטא עמילואיד וחלבוני טאו, שעלולים להוביל למחלות נוירולוגיות שונות, וספציפית – של מחלת האלצהיימר – במקרים של הצטברות משמעותית של אותם רעלנים וללא “ניקוי” יעיל.

כדי לזהות את התנוחה שתאפשר את הניקיון המיטבי של הכימיקלים הרעילים, החוקרים התבוננו במערכת הגלימפטית של אותם מכרסמים, שידועה בתור “מערכת התחזוקה” של המוח, ותפקידה העיקרי הוא לנקות את הפסולת שהצטברה בתאי המוח השונים. מכיוון שעבודת התחזוקה הזו דורשת כמויות רבות של אנרגיה, היא נעשית בעיקר בזמן השינה, כשהגוף רפוי והמוח ריק מדאגות – ולכן, החוקרים בחנו את המכרסמים כשאלו היו תחת הרדמה, שדימתה את שנת הלילה שלהם.

תנוחות שינה הטובות למוח

עוד בנושא:  

כך תוכלו לישון פחות ולהיות ערניים ונמרצים

לישון בעירום: 5 סיבות לוותר על הפיג’מה בלילה

קבוצת המדענים גילתה, בין השאר, כי במהלך השינה קורה דבר מעניין. במהלך השינה, המרווחים בין תאי המוח של המכרסמים גדלו, מה שאפשר לנוזל רב יותר לעבור ביניהם – ולנקות את הרעלנים שהצטברו במוח במהלך היום, וספציפית את אלו שהתרכזו במערכת העצבים המרכזית. עוד הם גילו, שהמערכת הגלימפטית של המכרסמים שבחרו לישון על הצד ניקתה 25% יותר מכמות הבטא עמילואיד, מאשר המערכות הגלימפטיות של המכרסמים שבחרו לישון על הבטן או על הגב.

התנוחה הפופולרית ביותר

במחקר זה החוקרים הסיקו שמבין שלוש התנוחות שהניסוי חל עליהן – שינה על הצד, על הגב או על הבטן, השינה על הצד היא האפקטיבית ביותר לניקוי תאי המוח מרעלנים, וספציפית מבטא עמילואיד, וכנגזרת – זוהי התנוחה שלה הסיכוי הגדול ביותר למנוע מחלות נוירולוגיות שונות. בהקשר זה מעניין לדעת, אגב, שגם בהקשרים אחרים הוכתרה התנוחה הזו כבריאה יותר.

מהיום ישנים על הצד?

כדאי להדגיש, שהמחקר נערך על מכרסמים ולא על בני אדם, ולכן ברור שנדרשים כאן מחקרי המשך שיאשרו או יפריכו את תוצאות המחקר הספציפי. עם זאת, קבוצת החוקרים ציינה במסקנות המחקר עצמו כי בשל הדמיון הרב בין מוחות המכרסמים ומוחות בני האנוש, יש יתרון לשינה על הצד מהסיבות שצוינו מעלה.כך או אחרת – רצוי להקפיד על שנת לילה של לפחות שש עד שמונה שעות, לא חשוב באיזו תנוחה. כך תוכל המערכת הגלימפטית להיכנס לפעולה ו”לנקות” את הרעלנים שהצטברו במוחנו במהלך היום, והגוף כולו יוכל לבצע את ה”אתחול מחדש” שהוא כל כך צריך, כדי להכין את עצמו ליום הבא.

צרו קשר

ראינו שהתעניינת בכמה נוח, ככה טוב למוח,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-9966630 או השאירו פרטים

popup-image popup-image