נוטלים תרופות? ייתכן שהן משפיעות על השינה שלכם

טיפולים שונים עלולים להשפיע על הלילות שלכם. אפילו אם לתרופה שלכם אין כל קשר לשינה, היא עלולה להשפיע עליה – ויש אפילו תרופות שעלולות לגרום לסיוטים

התרופות שמשפיעות על השינה

אם שמתם לב שהרגלי השינה שלכם השתנו, גם ללא שינויים מהותיים באורח החיים, כדאי לבחון אם תרופות שאתם נוטלים אחראיות לכך. תרופות רבות – הן תרופות מרשם והן תרופות הנמכרות ללא מרשם – גורמות לשלל תופעות לוואי הפוגעות באיכות השינה, כגון נדודי שינה, קשיי הירדמות, התעוררויות מרובות, תשישות או עייפות בשעות היום. אלו הן כמה מקבוצות התרופות העיקריות שעלולות להשפיע על מצב השינה והעייפות שלכם.

תרופות הגורמות לנדודי שינה

תרופות רבות משפיעות על היכולת שלנו להירדם. למשל, תרופות לטיפול בבעיות לב ולחץ דם עלולות לגרום לקשיי הרדמות ונדודי שינה, כמו גם נוגדי דכאון שונים, תרופות לטיפול בבולטת התריס, תרופות נגד צינון ותרופות טבעיות שונות. בנוסף, תרופות רבות עשויות להכיל כימיקלים מעוררים, ובהן תרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, טיפול באסתמה, תרופות לגמילה מעישון ומשככי כאבים המכילים קפאין.

תרופות הפוגעות באיכות השינה

ישנן תרופות שעלולות לפגוע באיכות השינה ולגרום לשינה קלה, התעוררויות מרובות ואפילו לסיוטים. בקבוצת תרופות אלו נכללים בין השאר חסמי בטא מסוימים ותרופות להורדת הכולסטרול, הגורמים לעיתים לסיוטים והשכמות ליליות מרובות, או תרופות נגד שיעול, שעשויות להפריע למעבר לשנת REM עמוקה.

תרופות הגורמות לתחושת עייפות בשעות היום  

אחת האזהרות הנפוצות על התרופות היא: “אין לנהוג או להפעיל מכשור כבד לאחר נטילת התרופה”. תרופות עם אזהרות מעין אלה עלולות לגרום לתחושת כבדות ועייפות, קושי להתעורר בבוקר, רצון עז לנמנם באמצע היום ותחושה של איטיות ותפקוד משובש. בקבוצת התרופות האלה נמצא למשל תרופות נגד צינון או אלרגיות, תרופות לטיפול בדיכאון או חרדה, חסמי בטא, תרופות להרפיית שרירים ותרופות נגד פרכוסים.

התרופות שמשפיעות על השינה

חשוב לציין – הגוף שלנו מגיב בצורה ייחודית לתרופות השונות. לכל אדם תגובה שונה, ובמרבית המקרים אין דרך לנבא מראש איזו מתופעות הלוואי יופיעו, ובאיזו עוצמה. אך כיוון שלאיכות השינה יש השפעה מכרעת על הבריאות הפיזית ועל הבריאות הנפשית, חשוב ליידע את הרופא המטפל, להסביר באופן ברור מקיף מה הבעיה ומה השפעתה על איכות החיים.

יתכן שהפתרון פשוט, ועל ידי החלפת תרופה, שינוי מינונים או מציאת טיפול חליפי – הכל תוך התייעצות עם הגורם המטפל – ניתן יהיה לשפר את איכות השינה. מעבר לכך, נמצא כי הקפדה על אורח חיים בריא מסייע בצמצום תופעות הלוואי הקשורות בשינה, ולכן יש להקפיד על פעילות גופנית יומיומית, תזונה בריאה וניהול יעיל של מתחים ולחצים. חשוב לזכור שאין לנסות לטפל בבעיה ללא היוועצות מקצועית. אל תפסיקו את נטילת התרופה על דעת עצמכם וללא קביעת תוכנית טיפולית חליפית. התייעצות עם רופא או רוקח תסייע בהערכת הסיכון-תועלת של התרופות השונות, בהתאם למצבכם הבריאותי.

צרו קשר

ראינו שהתעניינת בהתרופות שמשפיעות על השינה,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-2313230 או השאירו פרטים

popup-image popup-image