המחקר שמגלה: לא כדאי לנמנם לאורך היום

אם חשבתם שתנומה קצרה לאורך היום תעזור להשלים שעות שינה אבודות – תחשבו שוב.

הנה לא ינום

מסופר על דוד המלך שכמעט ולא היה ישן בלילות. ליתר דיוק, כך על פי המסורת, היה דוד מתנמנם כסוס עד חצות הלילה ומכאן ואילך היה שוקד בלילות על שיריו ופיוטיו. למה דווקא סוס? כי הסוס על פי חכמינו הקדמונים מאופיין בשנת נמנום הנמשכת 60 נשימות, מתעורר וחוזר חלילה.

גם אצל אישים מפורסמים אחרים בעולם ניתן למצוא את תופעת הנמנום כתחליף לשינה. בין השאר ידוע לנו על האמן והמדען האיטלקי לאונרדו דה וינצ’י, שהיה מתנמנם במשך 20 דקות אחת לכל ארבע שעות, ועל המדען האנגלי תומס אדיסון מספרים שהתייחס לשינה כאל בזבוז של זמן ושהיה מנמנם לאורך כל היום במשך מספר פרקי נמנום קצרים.

אם אתם חושבים לעקוף את שנת הלילה על ידי נמנומים במהלך היום, כדאי שתדעו: המודל הזה ממש לא מומלץ. מי שבדקה את זה ממש לאחרונה היא קארן ג’קובובסקי, פסיכולוגית באוניברסיטת פיטסבורג בפנסילבניה.

נמנום לאורך היום

לצורך המחקר עשתה ג’קובובסקי שימוש ב”יומני שינה” אותם מילאו 236 תלמידי תיכון בכל בוקר וערב במשך שבוע במשך שנת הלימודים. הם גם ענדו שעונים מיוחדים שמדדו את רמת הפעילות שלהם (או זמני נמנום בהם לא נרשמה פעילות) באותם ימים. מהמחקר עלה כי בקרב התלמידים שלא ישנו מספיק בלילה ופשוט נרדמו במהלך היום נרשמה פגיעה חמורה בשגרת הלימודים. כך, בני הנוער במחקר ישנו בממוצע 6.5 שעות שינה בכל לילה כאשר אלו שישנו פחות מכך היו נוטים לנמנם למחרת. עוד עלה במחקר כי כמעט 90% מבני הנוער נמנמנו פעם אחת במהלך השבוע, בדרך כלל בזמן הלימודים כאשר התנומות הללו נמשכו בין 60 לכמעט 180 דקות (3 שעות).

אבל האם התנומה במהלך היום השלימה לפחות את המחסור בשנת הלילה? ובכן, לדברי החוקרת לא ממש. היא וצוותה מצאו כי התנומות במהלך היום גרמו לכך שבאותו לילה בני הנוער ישנו פחות וכך הם היו שוב עייפים למחרת, וחוזר חלילה, במה שנראה כמעגל של שינה גרועה בלילה והתנמנמות ביום.

אבל לא הכל שחור. גם לתנומות במהלך היום יש יתרונות לדברי ג’קובובסקי, שכן הן הוכחו כמגבירות את הזיכרון ואת תשומת הלב אצל מבוגרים. במחקר נמצא כי משך התנומה הוא הפרמטר החשוב ביותר וכי תנומות מהירות של עד 30 דקות אכן יכולות לסייע מדי פעם כתיקון לטווח קצר עבור אלו שלא ישנו טוב בלילה וצריכים לעבור את היום.

אולי יעניין אותך גם:

שיעור בשנ

שיעור בשנ"צ

החופש הגדול מתקרב לקיצו – בקרוב יחזרו הילדים לשגרת לימודים, ולסדר יום קצת יותר מאוזן. חלק מאותו סדר...

קראו עוד >

יחד עם זאת, המחקר שב והדגיש כי מדובר רק על מקרים של חוסר ברירה – שכן בטווח הארוך דפוס של נמנומים במהלך היום רק יפריע לשינה טובה ואיכותית בלילות. ואלו, כידוע, חיוניות במיוחד: מחקרים חדשים מצביעים גם הם על כך ששעות שינה מועטות בלילה גורמות לתופעות כמו עודף משקל המתבטא בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, אלרגיות, לחץ דם גבוה (ומחלות לב), שבץ מוחי, סרטן ועוד.

רוצים להימנע מכל זה? פשוט שנו שינה מלאה וטובה בלילה, ויותר מזה, היכנסו לישון מוקדם. המנגנונים הביולוגיים הקדומים שלנו, אלו שגורמים ל”כיבוי מערכות” כאשר השמש שוקעת, לא משקרים – הם יודעים טוב יותר מאיתנו מה טוב עבורנו הן מבחינת בריאות הגוף והן מבחינת בריאות הנפש. לישון טוב ואז להתעורר פירושו בדרך כלל שנקום בראש צלול יותר, נרגיש יותר טוב ונהיה מרוכזים יותר במהלך היום.

אולי יעניין אותך גם:

אבוד בחלל: למה כדאי לכם לחלום בהקיץ?

אבוד בחלל: למה כדאי לכם לחלום בהקיץ?

הילד בוהה בחלל האוויר? המחשבות שלכם נודדות באמצע היום? מצוין. אולי זה מה שיהפוך אתכם יצירתיים יותר ויחזיר...

קראו עוד >

צרו קשר

ראינו שהתעניינת בהנה לא ינום,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-2313230 או השאירו פרטים

1
popup-image popup-image