כך הורסת ההתמכרות לאינטרנט את השינה שלנו

לא רק אור כחול מהמסכים: הרגלי הגלישה שלנו מביאים איתם עוד שלל השפעות קשות על השינה ועל התפקוד שלנו. אולי הגיע הזמן להתמודד איתן באומץ.

גולשים למקום הלא נכון

האינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. עם מהירות אינטרנט שהגיעה לשיא כל הזמנים, מדיה חברתית ענפה ומגוונת וגישה לכל המידע הקיים (פחות או יותר) בעולם, דרך טלפונים, טאבלטים, מחשבים ניידים ונייחים, טלוויזיות בקרוב אפילו דרך שעוני היד – נראה כי בסופו של דבר, כולנו סובלים מדרגה זו או אחרת של ההתמכרות. האינטרנט הפך לחיוני לעבודה שלנו, חלק קרדינלי משעות הפנאי, ובשנים האחרונות הוא פולש גם אל תוך שעות השינה שלנו.

לאינטרנט תפקיד מהותי בחיי היום יום שלנו. אנחנו שולחים מיילים, חוקרים, לומדים, מנהלים שיחות ודיונים, משחקים בלא מעט משחקים, יוצרים מערכות יחסים, מחפשים עבודה, מתעדכנים בחדשות ועורכים את הקניות שלנו און ליין, וגם מאזינים למוסיקה, צופים בסרטים ותוכניות. הכל חשוף בפנינו, נגיש לנו, ונמצא בכף היד שלנו בצורה בלתי מוגבלת, הן מבחינת זמינות והן מבחינת כמות התוכן הנגישה לנו. התמכרות לאינטרנט מוגדרת כשימוש כפייתי ובעייתי באינטרנט, היוצרת פגיעה מהותית בתפקוד של האדם בתחומי חיים שונים, במשך תקופה.

לא קשה להבין איך נקשרו שעות האינטרנט שלנו עם הפגיעה בשינה: חדר השינה עבר דיגיטליזציה. הותקנו עוד שקעים ליד המיטה, לטלוויזיה הצטרפו גם הטלפון והלפטופ, זמזום של הודעות ומיילים הפך לחלק מהרעש הלבן עימו נרדמים בערב, ומרבית האנשים לא יכולים אלא להציץ בטלפון “רק לרגע” כשהם מתעוררים באמצע הלילה. למעשה, מאז שהאינטרנט המהיר נכנס לחיינו, השינה שלנו התקצרה, משך הזמן שלוקח לנו להירדם התארך, ואיכות השינה השתבשה. התוצאה של כל אלו – חוסר ריכוז, הפסדים כלכליים, עליה במספר תאונות הדרכים, עליה בסיכון לחלות במחלות כרוניות, פגיעה בכישורים קוגניטיביים, הישגים אקדמיים ירודים, עייפות וקשיי תפקוד במשך היום, עלייה במשקל וקשיים חברתיים. 

אם בעבר דיברו רק על האור הכחול המוקרן מהמסכים, הפוגע בייצור הורמון המלטונין האחראי על ויסות השינה, כיום אנחנו יודעים שהפגיעה היא הרבה יותר מקיפה ועמוקה.

השימוש באינטרנט לפנאי (להבדיל מעבודה או לימודים) משפיע על הרגלי השינה. שימוש הפנאי באינטרנט כולל משחקים, פרסומות, בלוגים ומדיה חברתית; התכנים הקצביים, מהירים, דינמיים ומשתנים. חשיפה ממושכת לתכנים מסוג אלו משפיעים על מצב הרוח, גורמת לחרדה וכפייתיות, לעוררות יתר ולקושי להגיע לדרגות של רוגע ושחרור הנחוצים בשביל שינה טובה.

יתרה מזאת, מוסיפים מחקרים אחרונים מ-2019, מחסור בשינה גם פוגע ביכולות הוויסות העצמי והשליטה העצמית. בהיעדר גבולות פנימיים, ישנה הידרדרות לגלישה חסרת רסן, שימוש באינטרנט לפנאי במקום לעבודה, ו”בזבוז” זמן און ליין, שממשיך גם אל תוך הלילה. 

וכך נוצר מעגל איבה: השינה נפגעת בגלל השימוש באינטרנט, אך קשיי שינה הוא אחד הגורמים העיקריים אשר בגינו אנשים פונים לאינטרנט כחלק מתרבות הפנאי. קושי בהירדמות מביא אנשים לפנות למדיה חברתית. שיחות, דיונים וויכוחים עם אנשים זרים במרשתת, רמת עצבים המושפעת מהעייפות, תגובות אגרסיביות, כעס גובר, ופחד מלפספס תגובה (FOMO – fear of missing out) – כולם מרחיקים את השינה עוד.

אחרים מתהפכים אנה ואנה ומחליטים להרגיע את עצמם על ידי קניות און ליין. למעשה, על פי מחקר שנערך על יד חנות הכלבו הגדולה ג’ון לואיס, ישנה עליה של 23% בכמות הרכישות האינטרנטיות בין השעות חצות לשש בבוקר. עבור חלק מהקונים, הרכישה משחררת את אותו האדם ומאפשרת לו להירדם, עבור אחרים הרכישות גוררות עמן מחשבות, תהיות ואנליזות שמעוררת את האדם עוד יותר.

וכמובן, יש את האנשים שבוחרים בצפייה בעוד פרק, עוד סרט או סרטון. מלבד האור המוקרן עליו דברנו קודם, בצפייה בטלוויזיה יש אלמנט של מתח וצורך לדעת מה קורה הלאה, שלל רעשים הקוטעים את רצף השינה וגירויים רגשיים ופיזיים בעקבות הצפייה, ההודפים את השינה מעלינו.

הפתרון כביכול פשוט, הגיוני ומוכר: להפסיק את השימוש במכשירי תקשורת אלקטרוניים לפחות שעה לפני השינה, להוציא את המכשירים מחדר השינה, ולבחור בספר – לא מעורר מדי – כחומר קריאה לפני השינה. אחרי תקופת גמילה קצרה, תגלו שהשינה שלכם משתפרת לאין שעור, ושאתם ערניים, נמרצים ומתפקדים יותר בשעות היום. האם תצליחו? זה כבר תלוי בכוח הרצון.

אולי יעניין אותך גם:

מעלימים ראיות

מעלימים ראיות

לא משנה אם אתם בלייני צמרת או הורים לתינוק חסר מנוחה: הטריקים האלה יעזרו לכם להתייצב לעבודה עם...

קראו עוד >

אולי יעניין אותך גם:

לקחת חופש גדול, מהסמארטפון

לקחת חופש גדול, מהסמארטפון

בני נוער מבלים שעות מול המסכים, במיוחד כשיש חופש. איך זה יכול לפגוע באיכות השינה שלהם והאם אפשר...

קראו עוד >

צרו קשר

ראינו שהתעניינת בגולשים למקום הלא נכון,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-9966630 או השאירו פרטים

popup-image popup-image