לבן בחלום שחור: כך תתמודדו עם סיוטים של ילדים

שוב הילד התעורר מחלום רע? יש מה לעשות – מהסביבה הרכה כל הדרך למיטה ועד החיבוק המנחם בסוף.

אמא’לה, חלום רע!

כשילדים צוחקים מתוך שינה זה הדבר הכי חמוד בעולם. אבל לפעמים קורה בדיוק ההפך – הם חולמים חלום רע, מתעוררים בבהלה ומתקשים להירגע. אנחנו, ההורים, שרק רוצים לגונן עליהם מהעולם ומקשיי החיים, קצת חשים חסרי שליטה במצבים האלה. כי הרי אילו היינו יכולים להיכנס להם לתוך הסיוט ולהפוך אותו לחלום טוב – היינו עושים את זה בשנייה.

כל הילדים חולמים לפעמים חלומות רעים; זה קורה בעיקר בשלב בשינה שבו המוח מאוד פעיל (REM) ומעבד תמונות ודימויים שמעוררים בקטנטנים המון רגשות. כשהם מתעוררים מהסיוט, התמונות האלה עדיין טריות וזכורות ונדמה להן שהן אמתיות. איך נעזור להם להתמודד?

לפני השינה

אי אפשר למנוע חלומות רעים, אבל אפשר לעודד חלומות טובים

כשלילדים יש שגרת הרדמה קבועה ונינוחה, הם הולכים לישון רגועים יותר והפוטנציאל שיחלמו חלומות טובים עולה. לכן חשוב להקפיד על הדברים הבאים:

  • שעות קבועות להירדמות והתעוררות: חשוב שהילדים לא ילכו לישון מאוחר מדי. שינה מאוחרת יכולה לעורר סיוטים.
  • להרגיל את הילדים להירגע: כשהגוף והנפש רגועים, קל יותר להירדם וגם השינה נינוחה יותר. אפשר לעשות עם הילדים תרגיל נשימה מתאים – מכניסים אוויר דרך נחיר אחד ונושפים אותו החוצה דרך השני וחוזרים על הפעולה לפחות חמש פעמים.
  • אזור שינה מחבק ורגוע – מצעים רכים ולא צבעוניים מדי, צעצוע אהוב שאפשר לחבק, מנורת לילה שמפיצה אור חלש ונעים.
  • טקס שינה שעוזר להם להוריד הילוך, להירגע וללכת לישון רגועים ומלאי תחושת ביטחון: אמבטיה נעימה, להתכרבל עם אחד ההורים במיטה ולקרוא סיפור, להסתכל יחד על הכוכבים, לשוחח בשקט על מה שקרה היום וכן הלאה.
  • לא לראות סרטים או תוכניות טלוויזיה מפחידות לפני השינה (גם לא לקרוא סיפורים מפחידים כמובן).
איך להתמודד עם סיוטים

מה עושים אחרי החלום הרע?

מרגיעים ומגלים הבנה: הדחף הראשון שלנו הוא להגיד לילדים “זה רק חלום, זה לא אמיתי, הכל בסדר, תחזרו לישון”. אבל חשוב להבין שבחוויה של הילדים, קרה עכשיו דבר מאוד אמיתי. לכן חשוב להרגיע את הילדים, להכיר במצוקה שלהם ובעיקר לתת להם להרגיש שאתם פה, שהם בטוחים לגמרי. 

נותנים שם למה שקרה: חשוב להבהיר לילד שמה שקרה לו הוא חלום רע ושזה נגמר. אפשר לומר משהו כמו “חלמת חלום רע, זה באמת לא נעים, אבל עכשיו התעוררת והחלום הרע נגמר”.

מקשיבים להם: באמצע הלילה עדיף לא להיכנס ליותר מדי דיבורים על החלום הרע עצמו, אלא להתמקד בהרגעה ובהענקת תחושת ביטחון. בבוקר, לעומת זאת, אם הילד ירצה לדבר על החלום המפחיד מהלילה תנו לו את הבמה לעשות את זה, כי בשעות היום המוארות הרבה מהדמויות המפחידות מפסיקות להיות מפחידות. אפשר אפילו לצייר את החלום או לכתוב עליו סיפור עם סוף טוב.

מנחמים: תהיו אמפתיים לפחד שהילד מרגיש, זה בסדר לפחד. ספרו להם שכולם חולמים לפעמים חלומות מפחידים ומבהילים שנראים מאוד מוחשיים ואמיתיים ושזה טבעי לפחד מהם.

עוזרים להם לחזור לישון: בניסוי שנערך באוניברסיטת תל אביב במהלך מלחמת לבנון השנייה, נתנו לקבוצת ילדים בובת כלב מפרווה בשם “חיבוקי” ואמרו להם שהם צריכים לשמור על הכלבלב או שהכלבלב ישמור עליהם בלילה. הילדים שישנו עם “חיבוקי” סבלו פחות מחלומות רעים ומחרדות לעומת ילדים אחרים. אז אחרי שהילד התעורר אפשר לתת לו לחבק בובת פרווה, כרית או שמיכה וכמובן – חיבוק גדול ונשיקה.

אולי יעניין אותך גם:

מה אפשר ללמוד על ילדים מהחלומות שלהם?

מה אפשר ללמוד על ילדים מהחלומות שלהם?

חוויות רגשיות, תוקפנות מוגברת וניסיונות להתמודד עם המציאות: אם רק נקשיב, יש הרבה מה ללמוד על החלומות של...

קראו עוד >

אולי יעניין אותך גם:

כשהילד מפחד לישון מחוץ לבית

כשהילד מפחד לישון מחוץ לבית

לישון אצל חברים, בטיולים או אפילו אצל סבא וסבתא, יכול להיות כיף אדיר לילדים. שיחות לתוך הלילה, פינוקים,...

קראו עוד >

צרו קשר

ראינו שהתעניינת באמא'לה, חלום רע!,
רוצה לדבר על זה?

חייגו 077-2313230 או השאירו פרטים

popup-image popup-image