הצג הכל

הילד המתבגר ישן מעט? יש לו סיכוי לסבול מעודף משקל

 

הם מבלים עד מאוחר או מחוברים לסמארטפון ולטלוויזיה גם בשעות הקטנות של הלילה. למרות שבני נוער זקוקים לכ-9 שעות שינה בלילה, רבים מהם ישנים הרבה פחות.

ידוע שמחסור בשעות שינה משפיע על התפקודים הקוגניטיביים ועל התפקוד התקין במהלך היום, אבל מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הראו קשר, מדאיג לא פחות, בין מחסור בשעות שינה לבין השמנה.

במחקר שנערך בבית החולים לילדים בקליבלנד שבארה"ב, בחנו את הקשר שבין מחסור בשעות שינה להשמנה אצל ילדים. במחקר השתתפו ילדים בגילאי 8-11 ונמצא כי הפחתה של שעת שינה אחת בלילה, מעלה את הסיכון להשמנה ב-41%.

"הממצאים המדאיגים האלה נכונים גם לגבי מתבגרים", אומרת הדיאטנית איריס פסקין. "בגיל ההתבגרות הגוף מצוי בצמיחה והשתנות מואצת. כשלא מספקים לו שינה איכותית הוא צריך לפצות על החוסרים באמצעות אכילת יתר".

לדבריה, מחסור בשעות שינה גורם ללעייפות, עצבנות ואפילו דיכאון. כדי לשפר את מצב הרוח הנטייה היא לאכול פחמימות שמשחררות את הורמון הסרוטונין שמעלה את המצב רוח.

הצורך לאכול כמויות גדולות יותר של מזון נובע גם ממחסור בפעילות גופנית. כשעייפים קשה להתמיד בפעילות גופנית מה שמעט את קצב שחרור ההורמונים המווסתים את תחושת הרעב.

מסתבר שגם אם אוכלים כמות זהה של מזון יש נטייה להשמנה. "הסיבה היא שאותם מזונות בדיוק משמינים יותר כשהגוף סובל ממחסור בשעות שינה", מסבירה פסקין.

מחקרים מצביעים על כך שבנים מצויים בסיכון גבוה יותר מבנות להשמנת יתר, וכן שבני נוער הסובלים ממחסור בשעות שינה עלולים לפתח עמידות גדולה יותר לאינסולין ולהיות חשופים לסוכרת.

אם חשבתם ששינה בשעות הבוקר תפתור את הבעיה, אז טעיתם. "גם אם המתבגר משלים 9 שעות שינה על-ידי שינה עד שעות הצהריים, הוא עדיין נמצא בקבוצת סיכון להשמנה", אומרת פסקין, "יש חשיבות לשינה רציפה בשעות הלילה ויקיצה בשעות הבוקר. השלמת שעות השינה הנדרשות בשעות הבוקר או בשינה לא רציפה במהלך היום יגרמו לפעילות לא מאוזנת של מערכת המטבוליזם".

מלבד הקשר ההדוק בין מחסור בשעות שינה לעלייה במשקל, מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי הדבר נכון גם בסדר הפוך- נערים הסובלים מעודף משקל מתקשים להירדם, ישנים פחות וסובלים מהפרעות במהלך שנת הלילה. כך שמדובר בקשר דו כיווני וכדאי להורים לעשות מאמץ ולעודד את המתבגרים ליצור שגרת שינה נכונה.

איך עושים זאת? יש לא מעט דרכים ושיטות לסייע לילד המתבגר לפתח שגרת שינה בריאה ולהקפיד על שעות השינה הנדרשות – "זה מתחיל בארוחת ערב קלה שמכילה את אבות המזון, עובר דרך מקלחת והירגעות כללית בשעה שלפני השינה ומתסיים בהחשכת החדר, בכיבוי כל המכשירים ובכניסה ל,מייצרת אווירת שינה. ייתכן שלילד המתבגר יהיה קשה להתרגל לזה בהתחלה, אבל חשוב לכוון אותו לשם. שינה טובה מביאה לאורח חיים בריא",  מסכמת פסקין.